tisdag 13 augusti 2013

Är det här allt det blir så dör jag - när Håkan Hellström efterträdde Jakob Hellman

Kring millenieskiftet gjorde Sveriges Radio den ambitiösa programserien Livet är en fest om svensk populärmusiks historia.

Serien handlar om ett Sverige där Moneybrother ännu inte finns, men Anders Wendin ett kort tag till sjunger i Monster. Och ett Sverige där Robyn fortfarande är mest känd för "Do you really wan't me" och hennes parfym. Där The Hives mot sluttampen av serien precis håller på att slå igenom med singelhiten "Hate to Say I Told You So" och Oskar Linnros ännu går på gymnasiet.

Eller ett Sverige där Håkan Hellström i ett av de sista avsnitten just släppt sin första sololåt, Jakob Hellman intervjuas om solodebutanten Håkan Hellström och programledaren Stefan Wermelin plockar fram spåkulan. Känner ni historiens vingslag?

5 kommentarer:

  1. Det är ungefär där jag är mentalt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sätt och vis är det väl samma här ;)

      Om man kollar mina mest lyssnade på last.fm så är det väl bara Tomas Andersson Wij som verkligen hör till den här sidan millenieskiftet.

      Radera
    2. En annan kul ögonblicksbild finns när Aftonbladet Puls på julafton 1999 publicerade sin lista över århundradetr bästa svenska artister.

      Radera
  2. "Vem fan är Cari Lekebusch" tänkte jag när jag kolade igenom Puls lista.
    Var tvungen at googla... visade sig vara nån technosnubbe. Techno har visserligen aldrig varit min grej, men konstigt ändå att jag inte ens hade hört talas om den som Aftonbladet ansåg vara förra århundradets tolfte bästa svenska artist. Kanske tiden har sprungit ifrån honom...

    SvaraRadera
  3. Stavar som en kratta idag. "Kollade" och "att" ska det förstås stå.

    SvaraRadera