fredag 6 december 2013

Pouppée Fabrikk på Spotify!

1996-1997 någon gång läste jag i fanzinet Hymen om hårdsynthbandet Pouppée Fabrikk, redaktören skrev entusiastiskt om det tuffa och brutala synthbandet från Karlskroga. Hur synthare och hårdrockare till sist kan finna varandra. Hymenartiklarna var inte helt färska och tog bland annat upp skivan Portent från 1991. Nyfiket beställde jag den som LP från Ginza, under andra halvan av nittitalet var LP-skivor inte särskilt dyra, den kan ha kostat en tjuga.

Med spänning la jag nålen på skivan och ut kom först ett väsande och fräsande intro, sedan tunga synthmattor och rytmer och till detta en tämligen brutal sång. Jag gillar vad jag hörde. Under några månader gick Portent och framförallt de tre första spåren "Destruktor", "T.O.T.D.N" och "Summon the spirits" varma. Nu ser jag att skivan hittat ut på Spotify, hurra! Redaktör för Hymen var f.ö Anders Jakobsson, trummis i det då lilla grindcorebandet Nasum.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar