måndag 14 april 2014

Två fantastiska låtar

Dagen har bjudit på två fantastiska låtfynd.

I förmiddags slog jag på den Kajsa Grytt-playlist jag plockade ihop igår kväll. Först kom "Jag klarar mig ändå", en låt jag från början inte ens tänkte ta med och knappt lyssnat på förut. Men direkt försvann mina tvivel. Vårsolen, den vackra staden Göteborg och låten smälte samman till en enhet och jag fick en ny favoritlåt bara sådär.

Och på eftermiddagen läste jag vad GP skrev om Rodney Crowells nya platta Tarpaper Sky och framförallt den inledande "The Long Journey Home".

"... ungdomsskildringen The long journey home, en rak countryrocklåt om att växa upp under blåa Montanaskyar, om Yellowstone i Klippiga bergen, om örnar som svävar i gryningen och ylande prärievargar, och det känns överraskande genuint trots att Crowell själv fostrades i slitna Jacinto City strax öster om Houston, och lämnade sin missbrukande pappa och sin hardcorekristna mamma och flyttade till Nashville, Tennessee, så fort han bara kunde."

Naturligtvis var låten så bra som beskrivningen lät antyda. Klart Rodney Crowell med trovärdighet kan beskriva en uppväxt i Montana.

Inget dåligt resultat av en måndag, två låtar som "Jag klarar mig ändå" och "Long Journey Home"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar