lördag 28 mars 2015

"Nu kommer värmen och koltrasten sjunger"

Vissa spelningar är sådana jag gått och laddat för ett halvår. Thåströmspelningen tidigare i veckan var en sådan, jag köpte biljetten nästan på dagen ett halvår innan spelningen. Sen finns det spelningar jag blev uppmärksammad på ett dygn i förväg. En sådan var gårdagens spelning med Kapten Hurricane på Oceanen.  

Det är snart fyra år sedan Michael skickade över två låtar på Spotify, "En bootleg med Håkan Hellström" och "Friedrichshain", som kom att bli något av favoriter. Ballader med referenser till geografi och tid som förflutit går ju ofta hem hos mej, dessutom gillade jag att ett popband lät pianot få ta så stor plats. I vintras var det så dags att snöa in på ännu en låt, sent omsider upptäckte jag såklart "Bergsjön". Även det en ballad med, ja, ni förstår. Och även ifall jag bor i en annan del av Bergsjön är det kul med en låt som sägs utspela sig nån kilometer från hemmet. Det är ett berg emellan mej och Tellusgatan, men solen går upp över det berget varje morgon. Bara en sån sak.

När Michael frågade ifall jag skulle med på Kapten Hurricanes släppfest var ett enkelt beslut. Igår morse släpptes så nya singeln Nu är det som det är IV och döm om min förvåning att bandet jag främst förknippat med nostalgiska ballader drämmer till med en klockren Ulf Lundell-pastisch, men förlagd till Göteborg. "Jag vill gå ut ikväll" börjar vid Röda Sten, värmen kommer och koltrasten sjunger, det ska köpas nya jeans och gå ut med vänner och ovänner... Fantastiskt. Undrar hur många gbg-popare som fattar referenserna? Singeln andra låt, den fina "I morgon kanske det känns bättre" går mer i moll och doftar snarare Morrissey från någon av dennes skivor på denna sidan millennieskiftet än en somrig Ulf Lundell.

Till min förvåning hade Kapten Hurricane skippat pianot på spelningen igår. Jag var skeptisk. PIANOT?! Så får de ju inte göra! Men samtidigt satt inledande "Hissa sjörövarfanan" lika bra som första ölen en trevlig kväll. Och så har vi ju sångaren... Likt en gbg-popens Thomas Öberg eller Iggy Pop hoppar han på trumsetet, ställer sig på bord, sparkar bort en cymbal under en låt och börjar i ett mellansnack intervjua publiken ("er har jag inte sett förut, vad tycker ni om kvällen hittills?"). Det skulle kunna falla platt men funkar tvärtom hur bra som helst! Sångaren fick mej att glömma frånvaron av pianot. Det finns nog två Kapten Hurricane, dels livebandet med den energiska frontmannen och dels studiobandet med sina nostalgiska pianoballader. Jag gillar bägge banden.

Och om jag skulle ta och lyssna på "Jag vill gå ut ikväll" för tjugufemte gången sedan igår förmiddags? Det är ju dags att gå ut ikväll.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar