söndag 27 januari 2013

70000 scrobblade låtar

Joakim hade tjatat på mej i något år. "Du kommer älska det!". Michael och Jonas hade oxå nämnt det - och visst hade jag då och då kollat in vilka låtar de lyssnade på.

Så en fredagkväll i oktober 2010, en månad efter valet, klickade jag mej in på sajten med ett nytt intresse. Jag letade efter hur man registrerade ett konto.

Sedan dess har jag varit en entusiastisk scrobblare och Last.fm-användare.

För mej som varit storkonsument av musik sedan tidiga tonåren och dessutom gillar statistik var Last.fm verkligen något som passade. Vilket vännerna såklart redan insett.

Nu i förmiddags passerade jag 70000 scrobblingar, den lyckliga låten blev "Homestead" med The Houserockers. En låt jag upptäckte när jag läste Springsteenbiografin, han hjälpte den gamle vännen Joe Grushecky med hans bands comebackalbum i mitten av 1990-talet. Springsteen producerade, var med och skrev ett par låtar och spelade gitarr på turnén efteråt.

Bara några månader efter att jag började scrobbla flyttade jag till Karlskrona och började pendla till nya jobbet i Skåne. De många och långa resorna fick helt plötsligt en ny innebörd. Vad mycket musik man hinner lyssna på!

En gång i höstas insåg jag vad Last.fm blivit en ersättning för. Min skivsamling. Jag köper fortfarande en del vinyl, även om det går i perioder. CD-skivor har jag inte köpt på flera år (även ifall de naturligtvis står framme fortfarande). Istället för att bläddra runt bland och sortera mina skivor har jag idag min scrobblingsstatistik. Bisarrt? Ja, kanske. Men vatusan! Det är inte för inte som High Fidelity finns med i bloggens bild.

Föga överraskande ligger Bob Dylan, Ulf Lundell och Eldkvarn först i statistiken. De brukar turas om att ligga etta. Efter en period med väldigt flitigt Neil Young-lyssnande i höstas tog han sig upp rejält och ligger nu som trygg fyra. Men samtidigt, jag har inalles 2476 artister scrobblade. Det blir ett snitt på 28 låtar per artist. Är man storkonsument så är man. Vem orkar bara lyssna på samma akter hela tiden? De tre i toppen står bara för 12% av mina scrobblade låtar. Och som synes är jag inte mycket för att lyssna på samma låt gång på gång, de mest lyssnade låtarna är Patti Smiths "Rock n Roll Nigger" och Eldkvarns "Fulla för kärlekens skull" med 74 respektive 71 lyssningar.

En gång i tiden var det Ginza-, Birdnest- och Beat Butchers-beställningar som gällde. Idag Last.fm och Spotify. Vad blir det i morgon?

2 kommentarer:

  1. jag är så glad att du skrivit ett inlägg om det där för jag har undrat så himla länge vad "scrobbling" är för nåt. mitt mission med dagens besök i din blogg var faktiskt att lägga en kommentar på att du gärna får förklara vad det är för nåt =)

    men alltså, man är inloggad på last.fm och folk kan kolla på ALLT man lyssnar på?
    så om jag lyssnar på "til the world ends" med britney spears sju gånger på raken på väg hem från jobbet en fredagseftermiddag (eller onsdag om jag vill vara crazy och oförutsägbar) så kan folk SE DET?

    SvaraRadera
  2. "men alltså, man är inloggad på last.fm och folk kan kolla på ALLT man lyssnar på?"

    Precis!

    Men du kan ju plocka bort låtar, och du kan välja när du ska ha scrobblingen inkopplad.

    På Spotify är det superenkelt att scrobbla, på datorn Edit-Preferences och sen klickar man i rutan, och på t.ex en Iphone Settings-Social.

    Och sen får du massa go statistik på det! Och andra kan stalka din musiksmak.

    Lyssnar man på skivor kan man scrobbla dessa i efterhand. Men det är nästa kurs.

    Snoka mer här t.ex: http://www.lastfm.se/user/hellstormen eller http://www.lastfm.se/user/untie

    SvaraRadera