tisdag 29 januari 2013

"But we are alive"

Patti Smith spelade två gånger på Roskildefestivalen 2010, först på minnesceremonin tio år efter tragedin 2000 och två dagar senare med en egen konsert. Vi kollade som snabbast på minnesceremonin och desto mer på lördagens konsert. Patti utstrålade sådan värme på scen, samtidigt som hon röjde som få. Jag snöade in rejält på "Rock n Roll Nigger" och "People have the power" efteråt.

Förra året släppte Banga, ett otroligt starkt album fyllt med idel hitlåtar. "Amerigo" och "After the gold rush" är två av mina mest spelade låtar senast halvåret.

Så kom nyheten om konserterna uppåt landet i sommar, datumen passade inte men jag hoppades på datum i Danmark. Så blev det oxå, och igår köpte jag biljett till konserten på Falconer Salen. Hoppas vi ses där.

Just nu turnerar Patti Smith i Japan. På konserterna samlar de in pengar till förmån för ett barnhem i Fukushima för barn vars föräldrar omkom efter kärnkraftsolyckan.

Patti Smith!

Snart ska jag plocka fram den där julklappsboken.

2 kommentarer:

  1. Julklappsboken är grym! Brukar sälja in den till kunder med orden: "Man får liksom hänga i 60-talets New York, bland hippies i rockhistorians begynnelse!" :)

    SvaraRadera
  2. Julklappsboken är grym! Brukar sälja in den till kunder med orden: "Man får liksom hänga i 60-talets New York, bland hippies i rockhistorians begynnelse!" :)

    SvaraRadera