lördag 2 februari 2013

"En in-i-helvete bra punklåt som nästan ingen hört"

I många år prenumererade jag på Close Up Magazine. Min favoritskribent var föga överraskande Mikael Sörling, som alltid skrev initierat och läsvärt om svenska och utländska punkband. Han recenserade bland annat om punkdemos i varje nummer under rubriken "Sörlings Svinstia". De senaste åren har han bloggat och gett ut samlingsserien "Turist i tillvaron". Till sommaren kommer en dubbel-LP med favoritband från Svinstian. För att få ut LPn har Sörling efterlyst stödköpare, vilket jag skrivit om tidigare. Passa på att stödköpa medan det fortfarande går! Jag mailade iväg några frågor om projektet.

Hur har det gått med att ragga stödköpare?
Det har gått över förväntan. Jag trodde att det skulle ta betydligt längre tid, det var också därför jag sparkade igång Stödköps-grejen redan i januari. 137 personer har stödköpt skivan än så länge. Jag siktar på 150-200 innan jag slår igen.

Hur fick du idén att ge ut en dubbel-LP med gamla punkdemos?
Jag brukar få dom bästa idéerna när jag är ute och går långa sträckor i rask takt. Det var så jag bestämde mig för att dra igång Turist i tillvaron-serien och det var så alla bitarna för den här dubbel-lp:n föll på plats. I botten handlar det om en massa fantastiska band som inte får glömmas bort helt enkelt.

Har det varit svårt att få kontakt med banden?
Nej, det har varit jätteenkelt, det också. Jag började i somras och trodde det skulle ta något drygt halvår, minst, att få kontakt med alla. Jag var i princip klar efter några veckor, med ett undantag – Dead Generation från Bollnäs som det tog sju, åtta månader att få tag i.

Är något av dem fortfarande aktivt?
KKPA, Victims, Psycho Poetry, Bombfors och Svintask håller väl fortfarande på.

Hur har banden reagerat?
Mycket positivt, mycket glädje, mycket förvåning. Det är bara två band som tackat nej till medverkan, alla andra har varit otroligt peppade.

Alla gamla kassettter, har du haft kvar dem?
Nej. Jag har sålt och gett bort mängder genom åren. Men jag har jäkligt mycket på cd och på hårdisken så det har varit ganska lugnt. Dessutom har i princip alla banden som ska vara med sparat sitt material – det är kul.

Är den något särskilt band du inte tycker vi ska missa?
Skam från Motala gav typ 1993 ut singeln ”Att gå från något som är dåligt till något som är sämre”, en finfin sjutummare – men den bästa låten från den inspelningen gavs inte. Jag sa till sångaren Tobbe Beament att en dag ska jag ge ut den låten, ”Slå bara slå”, den får inte ruttna bort på nån kassett. Nu nästan 20 år senare uppfyller jag det löftet. Det känns bra – för det är en in-i-helvete bra punklåt som nästan ingen hört.

Kommer dubbel-LPn finnas även på Spotify eller är det bara vinyl som gäller?
Det blir nog Spotify också.

Kommer det fler skivor i Turist i tillvaron-serien?
Volym 6 kommer i början på mars, sedan är inga fler planerade för i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar