söndag 17 februari 2013

"Någon tyckte vi sålt oss men jag försäkrade att jag varit med och bryggt den själv."

Ett av de band eder bloggare lyssnat på längst, i snart två decennier faktiskt, är trettiårsjubilerande Charta 77. Jag mailade några frågor till Per Granberg, sångare i bandet, tillika entusiastisk krögare och bryggare. 

30 år med Charta 77, för att citera sportjournalisterna, hur känns det?
Det känns bra och väldigt konstigt, var tog 30 år vägen? Det var ju nyss som jag träffade Johnny i trappan på Folkets Park i Köping. 1983 var ju igår.

Berätta om ölen ni och Strömsholms Brygghus kommer lansera.
Det är en ljus ale med stor bäska och med en väldigt frisk topphumling. 4,5% ligger den på och kommer att kosta lite dryga 18 kronor för en 33 cl flaska. Den släpps på bolaget den 2/4. Mest en skoj grej faktiskt. Någon tyckte vi sålt oss men jag försäkrade att jag varit med och bryggt den själv.

Hur ska ni annars fira 30-årsjubileet? Är det någon ny Charta-skiva på gång?
Vi ska spela in tre låtar med början i morgon faktiskt. Sen får vi se i vilken form vi släpper dom, Vi har pratat om ett vinylsamlingsalbum med tre helt nya låtar på. Annars är det över nätet det kommer naturligtvis.

Vad av allt Charta gjort genom åren du mest nöjd med?
Det är omöjligt att framhålla något som bättre, men att vi faktiskt har hållit ihop i 30 år och fortfarande är kompisar med nästan alla medlemmar (den första trummisen Martin vet ingen vad han gör idag).

Du spelade solo på Kompledigt förra åren och det har talats om en soloskiva, hur går det med den?
Jag har börjat men det kommer alltid något annat i vägen. 8 grunder är inspelade och vi får se om det blir släpp i höst.

Tack för svaren Per. Charta 77 ska dessutom ut och spela i vår. Klara ställen är Karlstad (1/3), Trondheim (30/4), Halden (3/5) och Köping (4/5). Det här var den första av en serie planerade bloggningar om Charta 77, det är inte varje år ett favoritband fyller jämnt. Avslutningsvis en lista med ett par favoritlåtar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar