torsdag 8 maj 2014

Pestens Tid - Inte tänka, inte höra: "Någon slags framtidstro och hopp"

Michael Porali gästar med en recension av Malmöbandet Pestens tids skiva som släpps i dagarna. På vinyl! Digitalt först nästa vecka. Stilfullt.


Nästan ett och ett halvt år efter den av mig och många andra hyllade debut-EP:n är malmösextetten Pestens Tid tillbaka med sin fullängdsdebut Inte tänka, inte höra. Tio poppärlor som både var för sig och som en stark enhet sticker ut på ett sätt som popmusik med göteborgsinfluenser inte gjort sedan Bobastian släppte sin Ny demokrati i början av förra året.

Plattan tar sitt avstamp i titelspåret, en bittersöt historia om ett välsorterat vackert hem, att aldrig våga vara ful, kort sagt om bilder människor gärna målar upp av sig själva inför andra, och där Linn Landén (sång, dragspel) lovar att man faktiskt duger helt okej ändå och att hon sopar upp spillrorna av den perfekta fasaden när den spricker. Redan på debuten fastnade jag för sättet som Pestens Tid, hur sommarpoppigt det än kan låta, alltid lyckas hitta just det där som drar ner, skaver och förstör, och sedan ändå få det att framstå som ungefär så bra det kan bli. Något som blir tydligt i nästa låt, "Dom som vinner", med refrängen "Vi är kungar, vi är kungar av en värld..." (så långt allt gott, eller hur?) "...där allt hopp försvann för längesen, regerar i en tid av tomhet och brustna drömmar".

För egen del känns det väldigt svårt att fokusera på det sorgsna som väl egentligen är vad albumet till hälften består av, snarare upplever jag någon slags framtidstro och hopp i merparten av låtarna på Inte tänka, inte höra, trots klara och tydliga bevis på motsatsen t ex "ensam är stark och så, men en värdelös person" (från "Ingenting") eller varför inte "allt är fint, jag ska bara bryta ner mig själv så jag passar in på den här gatan" (från "Den här gatan", som även stoltserar med ett fantastiskt arenarockintro!).

En vild gissning är att mycket av positiviteten faktiskt springer ur den luftigare dimension Malin Lindbergs ständigt närvarande klaviaturer ger åt kompositionerna, men inte inte alls lika vild gissning är nog helt enkelt att det är sådan jag är. Man ska veta sin plats och veta vad man mår bra av, som refrängen i den lite äldre livefavoriten "Makt" lyder.

Pestens Tid spelar tillsammans med vårens megahype Hurula på Babel i Malmö, så ni som har vägarna förbi där borde faktiskt släpa er dit. Det är även releasefest för "Inte tänka, inte höra" så passa på att haffa er ett exemplar på vinyl vet jag!

Michael Porali

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar