söndag 30 mars 2014

”För sista gången någonsin i Västerås City Town”

Igår inledde Perssons Pack sin avskedsturné. Minnenas Motells trogne Packetbloggare Joakim Larsson var på plats. 


Det har blivit ett par hundra spelningar genom livet. Svenska band i alla möjliga genres och på alla möjliga ställen. Men har jag någonsin varit med om svensk musikhistoria så var det ikväll.

Inte på en väntad plats. Inte på Hawaii, inte på Katalin, inte på Jazzhuset, inte på Ängen och inte på Vintergatan. Nej, det var på Bankiren i Västerås. Det var på Bankiren i Västerås som jag såg spelningen som Magnus Lind efteråt när jag pratade med honom beskrev som ”Vi hade en nerv ikväll. Ikväll fanns så mycket nerver. Och det behövs nerver för att Packet ska hända.

Och det är klart som fan att det finns nerver på konserten som inleder Packets avskedsturné ”Den sista färden.”

För ungefär en vecka sedan satt jag och eder bloggare och pratade om Packet. Som många gånger förut så ledde detta till att vi kollade in spelschemat. Och den här gången så konstaterade vi att jag kunde komma på spelningen i Västerås. Jag funderade på saken och hade nästan bestämt mig för att åka när beskedet om att Packet skulle lägga ned kom. Och det avgjorde saken. I ett nafs var biljett, tåg och hotell bokade. En spelning man inte ville missa, en spelning man inte får missa.

”Någon sa till mig nyss att det är lördag. Det är det såklart inte. Det är fredag. En fredagslåt. Hanna.”
Senast jag bloggade om Packet här så hade jag ett resonemang om att om de bara spelade lite längre så skulle allt vara helt perfekt. Ikväll var spelningen nästan lika lång, men flera steg närmare himmelen. För när Niklas Frisk är vild som Jerry Lee, när Magnus Lind ler ett leende som får hela Västerås hjärtan att slå snabbare och när Persson själv drar igenom hela poségalleriet som han nyss uppfunnit alltihop. Då. Då sker svensk musikhistoria.

Limpan för övrigt. Det är svårt att inte utveckla det ytterligare eftersom att det säkert är många som spekulerat i hur faktumet att han är sisådär runt 20 år äldre än övriga bandmedlemmar påverkat Packets öde. Och det är svårt att beskriva hans insats ikväll på någon annat sätt än att jag tror han tänkte: ”Nog tror många att Packet slutar på grund av min hälsa. Jag ska visa de jävlarna att så inte är fallet.

Med den här inledningen kommer det bli en magisk sista resa genom landet. Som alltså började i Västerås den 29 mars och som kan gissas sluta i Bollnäs framåt hösten. Kanske på Sävstaås?

Precis som senast i Bollnäs så gör Packet genidraget att bara kliva på scen och riva av en fantastisk version av "En sång om dej". Sedan tar Persson till orda och sätter ord på det som alla tänker på. Men inte genom att tala uttryckligt om avskedsturnén utan genom att konstatera att det kommer bli en lång kväll idag. Med många ballader.

Och nog blir det lite mer balladbetonat än tidigare gånger, men Packet och Packets publik gör ju att även en ballad upplevs som väldigt rockig. Vi är ett stort gäng av Packheads som står längst fram och skriker med i vart enda ord som lämnar Perssons läppar. Mellan låtarna hörs ”Vi är packade – Perssons Pack”. Och när jag efter halva konserten försöker fylla på min öl så får jag beställa tre gånger för jag ”får ursäkta, vi är helt uttorkade”. Några ynka flaskor fanns dock ännu att tillgå av en ölsort.

Och spelningen hade knappt ens börjat innan jag hamnade i kvällens första bandytjafs. En Söderhamnare boende i Uppsala som tagit sig till spelningen deklarerar såklart sin ståndpunkt om Broberg. Och jag min om Ljusdal. Sen möttes vi i kärlek till blåa berg. Senare tjafsade jag och en kompis till honom om vart de slåss mest med kniv i Hälsingland.

Det visar sig att jag inte är ensam om att färdats långt för den här spelningen skull. Hedemora, Solna, Uppsala och såklart flera Hälsingeorter finns representerade. För det är Per Persson och hans pack har berört oss på det sättet som Elin Unnes beskriver så bra på PSL-bloggen: ”Perssons Pack lägger ner och jorden slutade precis snurra i nån sekund.”

Och nog har Per Persson insett att han berör många när han presenterar tredjelåten med ”Vi ska spela en låt om staden jag bor i. Men den kunde handla om Västerås. Ikväll tar vi över stan!

Senare under spelningen konstateras att när "Nyårsafton i New York" spelas så är det sista gången någonsin i ”Västerås City Town”. Publiken ger tydligt uttryck för sitt missnöje. Senare när Persson återkommer till temat för att konstatera att kvällens sista låt är Packet sista låt i Västerås någonsin (förutom extranumren såklart, men det ingår ju i överenskommelsen) så bemöts protesterna med ett lakoniskt: ”Var inte sådana lipsillar. Livet går vidare.

Det sätter oss alla i rätt stämning för "Tusen dagar härifrån". Som får sin absoluta höjdpunkt när Limpan gör ”tårar ned för kinden”-tecknet. Varför hann man inte fota det?

Bandet ropas in med ”In med packet!”. Extranumren börjar med en lång instrumental låt. Jag får höra att det är en Dire Straits-cover. Vilket låter rimligt. Förutom att vi där fick se en annan sida av bandet så hann också vi låta allt sjunka in och vila upp oss för den sista urladdningen med Packets paradmarsch följt av kvällens finaste ballad, kanske inte som låt, men i utförandet, "Gråmånen". En perfekt avslutning.

Och ännu mer perfekt blir avslutningen när något geni sätter på Bruce Springsteens "Hungry Heart" direkt efter spelningen. För ikväll har vi hört en boss från Hälsingland sjunga om hungriga hjärtan igen. Med ett band som ingen kunde tro hållit på i 25 år. En energi som kanske bäst kommer fram i hjärtat, smärtan och rocken i "Bortom månen och mars".

Spelningen var en värdig början på slutet. En storslagen början på slutet. Sex plus. Ta chansen att se Packet en sista gång i sommar. Det kommer jag göra – flera gånger.



5 kommentarer:

  1. Nu var jag rätt så packad, men var inte den instrumentala låten "Vägen till Loos"? Och det är ju för övrigt allmänt känt att det är i Ljusdal som de flesta drar kniv.

    SvaraRadera
  2. Det är klart det var Vägen till Loos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. men när spelar packet nästa gång? finns det ingen planering för den närmsta tiden?
      nu vill man ju inte missa ett endaste tillfälle
      paniken sprider sig =)

      Radera
    2. Tomas, jag förstår din panik. Vi vet ju om Hudik-spelningen, men snart vill vi se fler bokningar!

      Radera
  3. Blir det visfestivalen i Västervik på avskedsturnen??

    SvaraRadera