måndag 8 april 2013

Håkans "Dom där jag kommer ifrån" dechiffrerad

En av de saker jag gillar mest med Håkan Hellström är hans ständiga referenser till den musik han växte upp med - i det fallet följer han i samma tradition som Bob Dylan och många före honom.

Så nu ska här dechiffreras en av de mest referensrika Håkan-texterna, så man slipper höra "va?" när man pratar med Håkan-fans om Liket Lever.

Det är naturligtvis "Dom där jag kommer ifrån" det handlar om.

Första gången jag såg Freddie var på valvetscenen
"Vi ska ha ett band som fan låter exakt som Liket Lever"
Jag gick ut på 1a lång och slängde ett mynt i luften
Blir det krona kommer jag härifrån och blir det klave ligger jag
Snart under jorden, levande begraven

Valvet var en rockklubb i Göteborg som låg på Första Långgatan och var verksam fram till 1992. Det bör ha varit Blue for Two Håkan såg där sent åttital eller tidigt nittital. Blue for Two var ett av de största banden på den dåvarande göteborgska musikscenen som i mångt och mycket kretsade kring Radium 226.05 i Haga. Freddies röst och Henryk Lipps synthar skapade något som varken var synth eller rockmusik.

Liket Lever var ett av de tidiga punkbanden i Göteborg, bandet emanerade ur Straitjacket. Freddie Wadling var självklar bandledare och frontman.

Jag var bara halvvägs ner mot botten
När jag trodde jag hade nått den
Nere på C von, Tottas klubb, jag var sjutton
Och jag jobba mig med veteranen, Totta svara över axeln
du vet inget om bluesen förrän du har ätit'sten
Totta nu vet jag vad du menade

Totta är naturligtvis Totta Näslund. Tottas Bluesband spelade på hans klubb C von varje måndag i många år.

När jag går förbi Tynnereds white trash-familjer
vrider jag inte på huvet för jag har det i mig
När jag ser på mig idag har jag inte rört mig en meter
Jag står fortfarande fastkilad framför Carbide i kravallstaketet
Filosofiskt missnöjd, ekonomiskt bortskämd

Att Håkan stod fastkilad fram Union Carbide Productions hade jag anat långt innan han sjöng det, kanske kastade han långa blickar efter den skygge gitarristen som senare skulle betyda så mycket för hans karriär?

När de släppte Financially Dissatisfied, Philosophically Trying var Håkan blott femton år och klart han föll pladask.

Tough Alliance vad är det jag hört om koka kola vener
Ta det lugnt pojkar ni e bara halvvägs ner

Och vilka Tough Alliance var vet ni säkert redan. De hör ju faktiskt till 00-talet, till skillnad från de andra referenserna.

Jag har säkert missat nån referens, fyll gärna i!

2 kommentarer:

  1. Kul! Har faktiskt aldrig hört att han sjunger om Tough Alliance, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, vad roligt :)

      Några nyheter i övrigt då?

      Radera