måndag 7 januari 2013

En våt Thåströmdröm

Att sitta och fantisera om hur man vill se sina favoritakter live är något jag roat mej med i många år. Somliga, mer lagda åt det sportiga hållet, fantiserar kring startelvor och vilka lag som ska mötas, själv hittar jag hellre på setlistor och livesättningar.

En fantasi jag vårdat ömt i ett par år är drömmen om Thåström med sparsmakad instrumentering och rösten i centrum, som turnerar på konserthus inför sittande publik.

Tänk er Thåström, omgiven av tre musiker, en på olika gitarrer, en på bas /cello och en på piano/orgel. I övrigt med rösten och texterna i centrum.

Att turnera med bara en trio bakom sig vore att vidareutveckla vad Thåström hållit på med ända sedan mitten av 00-talet, när han slopade de ylande gitarrerna och den röjiga rocknrollen till fördel för en mer nedtonad stil där industrirock möter gubbe-med-efternamn-och-gitarr.

Nu är det dags att våga ta stilen ett steg längre. Han behöver inte trummor, dubbla keyboards eller två gitarrister. Och börja spela inför sittande publik skulle Thåström gjort för länge sedan.

Den minnesgode känner delvis igen instrumenteringen från Winnerbäcks höstturné 2011. Jag tror det även skulle passa Thåström perfekt.

Tänk er en "Sönder Boulevard" med endast piano, akustisk gitarr och cello. Jag ryser bara vid tanken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar