onsdag 27 februari 2013

De åtta bästa häst-låtarna!

Har man en blogg ska man ju kommentera händelser i samtiden.

De Lyckliga Kompisarna - Riksbanken
DLKs cover på Cornelis Wreesvijk hör till det bästa som kom ut ur Birdnest cover-projekt 1994-1995. Hästhandlare Wallenberg som köper upp hästkadaver och kör dem till korvstoppningsfabriken passar ju in i dessa tider.

The Rolling Stones - Wild Horses
En av Stones bästa ballader, mer behöver egentligen inte sägas. De här hästarna kan aldrig bli mat.

Stefan Sundström - Häst utan tyglar
Småjazzig allvarsam berättelse som jag länge missat, innan jag i somras veckan efter Roskilde råkade snöa in på några tidigare rätt okända Sundström-låtar.

The Byrds - Chestnut Mare
När det är hästar precis överallt vill man förstås fånga dem!

Björn Afzelius - Don Quixote
Nu red visserligen inte Don Quixote på en häst, kanske hade den redan hunnit ätas upp? Men precis som Don Quioxote trodde han red på en häst så trodde såklart Fidel Castro detsamma på Cubas stränder.

Hästpojken - Gitarrer & bas, trummor & hat
Här har det ätits häst! Jag hade missat Hästpojken innan jag såg dem på Emmaboda för några år sedan, eller rättare sagt, jag hade hört dem men inte fattat grejen. När jag stod där på den regniga och leriga festivalen och hörde den Neil Young-klingande stämman sjunga ballader som den här och "Små korta stunder" fattade jag.

Reeperbahn - Marrakesh
Vi får anta att det är rediga arabiska fullblod Reeperbahn och tuaregerna rider i ökennatten. Kanske för att komma undan nån slaktare som vill kränga hästkött till europeer?

Ola Magnell - Min häst har blivit sjuk
Och sen blir den billig lasagne!

Men vänta lite nu, var tog Neil Young & Crazy Horse vägen? Kan man verkligen hoppa över dem i en sån här lista? Nej, det kan man såklart inte. Fast Spotify räcker inte till, så då får det bli ett extranummer. Scenen är er. Och kom ihåg, skräm inte hästen! Rädda djur smakar inte bra, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar