tisdag 28 oktober 2014

Looking through Gary Engmans eyes!

För många år sedan följde jag sporadiskt en blogg av en man från Linköping som då var i 35-årsåldern, arbetslös med journalistambitioner och musikintresserad med en musiksmak inte helt olik min egen.

En sommardag bjöd han på en fantastisk rövarhistoria.

Han hade träffat Helge i en park i Stockholm. Vem är denna Helge? Jo, en av de kompisar Ebba Grön skickade för att hämta sin Rockbjörn en gång i tiden. Kompisarna var packade och gjorde skandal. Nu framlevde han sina dagar som hemlös.

Att döma av texten så var det verkligen Helge de träffade.

"Om mannen ljög för mig, så var han världens bästa lögnare och hade en otrolig förmåga att plugga in detaljer. Men jag tror att det verkligen var den legendariske Helge jag träffade. Han som tagit emot Ebba Gröns rockbjörn. Jag måste säga att det kändes mer hedrande att få skaka den mannens hand, än om jag träffat Fredrik Reinfeldt, Horace Engdahl, eller Lasse Berghagen. Jag hade en levande legend framför mig."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar