onsdag 29 oktober 2014

Jakten på Eldkvarn

Eldkvarn gör ofta tre turnéer per år, en på vårvintern, en på sommaren och en på hösten-vintern. 2012 lyckades jag äntligen pricka in en spelning per turné. 2013 bommade jag både vår- och sommarsvängarna och fick inte se stans bästa band förrän veckan före jul. Eftersom det tar tid att tågluffa och göra teveprogram och Eldkvarn gissningsvis tjänat rätt bra på sina turnéer de senaste åren kunde de i våras ta ett halvårs paus. På livescenen återvände de först i somras och jag såg en av de första spelningarna på turnén.

Under hösten har det stötvis presenterats datum för bandets kommande turné i november-december och precis som inför turnéerna jag bommade förra året har jag suttit och med stor spänning följt datumen allt eftersom de ramlat in på Facebook, hos bokningsbolaget eller bandets egen hemsida. Ett Göteborgsdatum släpptes ganska tidigt, men krockade med jobbet. Några andra västsvenska datum verkade inte komma. För några veckor släpptes ett datum i Gislaved av alla städer och jag blev jättesugen. Klart jag skulle Eldkvarn i Gislaved, jag som hävdat den givna kopplingen mellan bandet och svenska småstäder, men även det datumet krockade med jobbet. Puh!

Skulle jag bomma ännu en turné?

In i det sista höll jag hoppet vid liv. Jag såg att de hade en spelning i Malmö sista fredagen i november och skulle spela någonstans dagen efter. Jag gissade att spelningen därmed borde ligga någonstans mellan Malmö och Stockholm, minus Östergötland där de redan hade två spelningar. Alltså började jag fundera på trakterna där jag hängde så mycket för bara något år sedan, nordöstra Skåne och Blekinge. Kunde det måhända bli en spelning där?

I helgen var jag så i Karlskrona och just då släppte bandet den fullständiga turnéplanen på Facebook. Karlskrona konsthall 29 november. Wohoo! Men det hade ju inte skadat ifall datumet dök upp på de andra ställena heller.

"Jag jagar ditt hjärta" sjöng bandet för några år sedan. Själv jagar jag Eldkvarn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar