onsdag 22 maj 2013

Grattis Morrissey!

Ett säkert vårtecken är grattishälsningarna till den gamle sure britten Steven Patrick på dennes födelsedag. Minnenas Motell vill inte vara sämre. Men hur började relationen mellan eder bloggare och artisten? 

Jag satt mitt i natten och lyssnade på Peter Birros sommarprat. Han berättade om sin kärlek till den brittiske popsångaren Morrissey. Hur han bokat biljett till Morrisseys första Sverigespelning något år tidigare, men spelningen ställdes in. Kvällen när Morrissey skulle spelat söp Birro ned sig och skar in idolens namn i armen. Jag minns hur jag satt där, svalde och tänkte att den här artisten borde man kolla upp. 

Året var 1998 och sagde Birro hade gjort succé året innan med sin banbrytande teveserie Hammarkullen. Att Sveriges Radio plockade in honom som sommarpratare var föga överraskande.

Eftersom det var 1998 tog det sin tid innan jag kollade upp Morrissey. På den tiden var det ju ett projekt att kolla upp en ny akt. Först året efter plockade jag med en Morrisseyskiva i en Ginzabeställning, faktiskt i den beställningen jag gjorde efter Hultsfredsfestivalen med bland annat mina första Stefan Sundström- och Lars Winnerbäckskivor. I brist på annan urvalsmetod valde jag Ginzas billigaste Mozskiva. Det blev Southpaw grammar.

1999 var inte Morrissey så het. Den två år tidigare utgivna Maladjusted hade floppat och 1995 års Southpaw grammar hade fått ganska ljummen kritik. Om detta visste jag intet.

Jag kollade på det märkliga omslaget, var det så en popskiva såg ut? Åtta låtar, däribland två som klockade in på över tio minuter. Förstalåten hade den underbara titeln "The Teachers Are Afraid Of The Pupils" och visade sig vara en stråkfylld historia. Andralåten "Reader Meet Author" var en mer direkt poppärla, och är ännu en av mina favoritlåtar med Morrissey. Faktiskt gillar jag hela skivan skarpt fortfarande.

Långsamt upptäckte jag Morrissey. Michael spelade in några Smithsskivor på band. Nyfiket noterade jag att han skulle spela i Sverige 2002 på sin första turné på länge, jag minns ett pressmeddelande som gick ut, "to all you twelve people who may concern, it's a new tour upcoming", typ.

Resten är historia. 2004 släpptes comebacken "You are the quarry" och samma sommar såg jag honom spela på en iskall Hultsfredsfestival. 2006 spelade han "Reader Meet Author" i Scandinavium och 2009 fyllde han Åhaga i Borås dagen före midsommar. Moz är faktiskt den enda jag sett i bara Hultsfred, Göteborg och Borås. De tre städer i vilka jag sett flest konserter.

För några år sedan drabbades min och Moz relation av en liten kris när han hastigt och olustigt ställde in i Helsingborg av oklara orsaker. Kanske har vi börjat hitta tillbaks till varandra igen, jag tror det.  

Grattis på 54-årsdagen Steven Patrick Morrissey. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar