måndag 13 maj 2013

Man at the top

De senaste veckorna har han ofta skymtat till.

På Youtubeklipp, i tidningsartiklar och i bakgrunden på de största scenerna.

Jag tänker på Nils Lofgren, som jag länge haft ett gott öga till som soloartist. Hyllningen av hans Acoustic liveDagensskiva.com för nästan tio år sedan gjorde mej nyfiken. "Keith don't go" och framförallt "Man in the moon" fanns ofta med på mp3-spelaren under några år. Även coverskivan The Loner - Nils sings Neil gillade jag, inte minst den underbara covern på "Like a hurricane".

Men jag undrar om något jag hört med Nils varit lika bra som Springsteen-covern "Man at the top"? Kanske är det nyupptäcktens rus? Jag snubblade över låten tidigare idag, men den är verkligen otroligt bra i Lofgrens version. "Man at the top" är från början en outtake från Born in the U.S.A och jag kan förstå varför låten inte kom med där i Springsteen & E Street Bands version. En dussinlåt, inte dålig, men heller inte något som sticker ut. Nils Lofgren skalar av låten och arrangerar om den till en varm akustisk ballad. Först kan man knappt tro det är samma låt.

Nils Lofgren är mer än "han som spelar med Bruce Springsteen och spelat med Neil Young". Han är en utmärkt låtskrivare och gör även lysande covers av sina gamla arbetsgivare. Den första av hans mer än tjugufem soloskivor kom 1975 och den senaste 2011.

När Wrecking Ball-turnén är slut hoppas jag Nils Lofgren ger sej ut och spelar solo igen, gärna akustiskt. Jag tror det blir som mest magiskt så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar