måndag 15 april 2013

Bästa med Charta 77 på femton år

För trettio år sedan hette Sveriges statsminister Olof Palme, kronprinsessan Victoria hade inte börjat lågstadiet, Facebookgrundaren Mark Zuckerberg ännu inte fötts och Tage Danielsson levde fortfarande. Det var ett tag sedan.

För trettio år sedan bildades också Charta 77 av tonåringarna Per Granberg och Johnny Smedberg. Lagom till trettioårsjubileet släppte Charta 77 den nya singeln .... stolt att vara svensk?, bandets första skiva på nästan tio år och med Teijo Granberg (tidigare Pulkkinen) åter bakom trummorna. De tre låtarna är av klassiskt Chartasnitt, man skulle kunna säga att de låter ungefär som vanligt och bättre omdöme går inte att få!

Titellåten "... stolt att vara svensk?" sätter sej snabbt, inte minst tack vare sin catchy refräng som jag gått och nynnat på gång på gång under dagen. "TRE minuter" är en skramlig låt om bandets historia, även ifall det tog några gånger innan jag fattade det. "Saker jag vill..." är lite mer anonym än de två andra, men man känner igen det patenterade Chartasoundet och funderar på vilken gammal Chartaskiva som råkat åka på.

Tillsammans med Köttgrottorna är Charta Sveriges sannolikt mest långlivade punkband. Låt vara att aktiviteten varit något blygsam sedan mitten av 00-talet, men de har fortsatt göra några spelningar om året och själv har jag sett dem tre gånger de senaste 5-6 åren. Per Granbergs hjärnblödning sent 2009 gjorde att det arbete bandet påbörjat med nya låtar fick skjutas upp. Men mindre än ett och ett halvt år efter det såg jag bandet live på Jazzhuset i Göteborg och Granberg var i god form.

.... stolt att vara svensk? kommer kanske inte vinna några nya fans till bandet, men väl glädja oss som gillar dom sedan tidigare. Det är fantastiskt kul att ett gammalt favoritband är tillbaks och det med sitt helt klart bästa släpp sedan 1998 års eminenta Svart på vitt. Nu är det väl dags för serien med Charta 77-inlägg som utlovades när jag intervjuade Granberg i vintras. Som jag skrev då är det ju inte varje år ett favoritband fyller jämnt.

Nu väntar jag bara på att Charta 77s punköl ska gå att beställa även för oss som inte bor i Västmanlands län (självfallet blir det recension här på bloggen) och hoppas det ska gå att pricka in någon av spelningarna bandet gör under året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar