fredag 5 april 2013

Nitton år sedan Kurt Cobian sköt sig

En hel tonårsgeneration blev chockad. De flesta av oss minns nog ungefär var och när vi fick reda på det. Idag var det nitton år sedan han sköt sig. Kurt Cobain.

När jag bandade SVTs sändningar från Roskildefestivalen 1992 var Nirvana ett av de band jag var mest intresserad av. Jag minns än idag hur fascinerad jag var över en låt som "Lithium". En av mina första riktiga favoritlåtar.

Att Kurt Cobian tog livet av sig var skakande.

Hans död blev ju känd först ett par dagar senare. Jag fick veta det på fyrans 22-nyheter och ville direkt ringa Jonas, men mamma tyckte det var försent. Det här var långt före mobilerna och jag hade inte ens fyllt tretton, så mamma bestämde. Jag ringde dagen efter istället.

"- Men Johan, det är bara en gång du skulle kunna ringa mej och säga att Kurt Kobain tagit livet av sej!".

Fem år senare höll Courtney Love på att ta livet av mej, men det är en annan historia.

2 kommentarer:

  1. Den där andra historian blir man ju sugen på att höra nångång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska du få göra.

      Det handlar alltså om Hole-spelningen på Hultsfred 99. En historia som faktiskt är värd att berätta.

      Radera