söndag 7 april 2013

En gammal man i god form


Kvällens konsert med Mikael Wiehe på Karlskrona Konserthusteater började redan klockan 18, men med tanke på att de flesta som var där hade kunnat se Hoola Bandoola Band i Wämöparken tidigt 1970-tal tror jag inte så många klagade. Inte jag heller, är det söndagskväll så är det. 

I början var det lite ringrostigt med några bortglömda textrader, men den gamle mannen levererade som alltid en proffsig föreställning. Jag har haft lite svårt att ta till mej senaste skivan men låtarna funkade bra live.

Två kompetenta (och "unga" påpekade Wiehe) medmusiker fanns på scen. Den för mej nye Andreas Pettersson förgyllde låtarna med elgitarr, akustisk gitarr, pedal steel och banjo och Wieheveteranen Christer Karlsson fick som alltid sina klaviaturer att låta så "mycket".

"Lindansaren" var en kul överraskning, "Flickan och kråkan" spelades i en underbar version med pedal steel och "En sång till modet" var som alltid mycket bra. Wiehes oförställda glädje över att få röja loss i "Ni som tjänar på krig" går inte heller att missa, den smittar.

Mikael Wiehe hör till de jag sett live flest gånger, nio gånger solo, två gånger med Hoola Bandoola Band och tre gånger när han spelat tillsammans med andra artister. Och jag får säga att även 2013 års Mikael Wiehe håller formen mycket väl, inte minst tack vare Andreas Petterssons insatser.

Jag måste verkligen höra årets version av "Flickan och kråkan" igen, när släpps sommarens datum?

Till sist kvällens setlista.

  1. Jag vill bara va en gammal man
  2. Med mej blir du aldrig av
  3. Den jag kunde va
  4. Lindansaren
  5. Hur tänker du då?
  6. Jag vill tacka dej
  7. Ni som tjänar på krig
  8. Flickan och kråkan
  9. Valet
  10. En sång till modet
  11. Det här är ditt land
  12. Victor Jara

  13. Stjärnorna som föll
  14. Mitt hjärtas fågel  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar