fredag 18 april 2014

Kajsa Grytt till Så mycket bättre

Veckans kanske bästa musiknyhet är i mitt tycke Kajsa Grytts medverkan i Så mycket bättre. Det finns en rad utmärkta svenska artister som är sorgligt okända för den breda publiken, en av dessa är Kajsa Grytt. Kanske blir det ändring på det nu?

Ända sedan slutet av sjuttitalet med först Tant Strul och sedan när åttitalet peakat duon Kajsa & Malena har hon levererat en lång räcka förstklassiga låtar. 2003 gjorde hon comeback som soloartist med den suveräna Är vi på väg hem? som har följts av ett par skivor. Den senaste Jag ler, jag dör kom i höstas.

Kajsa Grytt och Liten Falkenholm, Tant Strul, Göteborg november 2012
Jag skrev om både Är vi på väg hem? och nya skivan i höstas.

Medelålders artister med efternamn ger ofta ut skivor om längtan, ensamhet, trånad och kåthet. Vad som är udda med den här skivan är att det inte är en manlig artist. Kajsa Grytt gör det som manliga artister alltid gjort - och hon gör det bättre än de flesta.
Jag räknar med att det blir som det brukar, någon av hennes låtar blir en hit i en coverversion och programmet följs av en välbesökt turné. Då kanske jag äntligen får chansen att se Kajsa Grytt live solo? 

Det finns många bra låtar för de andra Så mycket bättre-artisterna att tolka. Som en service för Orup, Carola och kanske dej som läsare satte jag ihop en lista med tjugu Kajsa Grytt-favoriter. Mitt förslag är att Carola testar att ge sej på "Slicka mej ren".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar