onsdag 2 april 2014

Roskildes program börjar bli klart

Idag släppte Roskildefestivalen sin affisch (eller plakat som danskarna säger) och 67 nya akter. Därigenom tycks programmet så gott som klart, men vi har genom åren lärt oss att det där är en sanning med modifikation. Ja, festivalen gör ett jättesläpp i april varje år men inte sällan tillkommer det akter efteråt. Ibland ganska stora akter, bob hund 08, Prince 10 och Metallica 13 för att ta några exempel. Likväl lär programmet till mer än 95% vara klart och jag får säga att det för egen del ser lite väl tunnt ut. Ja, The Rolling Stones är en helt otroligt grym bokning. Jag ser även fram emot att se Könsförrädare, Carcass, Manu Chao och såklart en rad till. Och det finns alltid mycket bra ny musik att upptäcka. Men det skulle inte sakna några fler akter som får min puls att gå upp bara vid åsynen av blotta namnet.

Och så undrar jag hur festivalen kunnat missa ett band som Kent? De vill uppenbarligen turnera så lite som möjligt i sommar, och gör redan två norska festivalspelningar under Roskildeveckan, alltså bara att sätta dem på ett plan ner till Danmark på morgonen 6 juli. Men det är klart, förra året missade de Håkan Hellström. Trots att det stora släppet var samma vecka som Håkan (grattis på 40-årsdagen förresten!) släppte sin nya skiva. Danskarnas väderkorn för vad som gäller i Sverige tycks inte lika skarpt som det en gång varit.

Men som vi som varit där vet är Roskildefestivalen så mycket mer än banden som spelar. Jag ser verkligen fram emot att till sommaren uppleva The Orange Feeling för sjunde gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar