torsdag 20 november 2014

En grej som hände för elva år sedan

Så Doktor Kosmos repar igen?

När Gaffa frågar bekräftar Doktor Kosmos själv, Uje Brandelius, och och säger att en ny platta inte är otroligt.

Se där.

Jag som trodde bandet somnat in förevigt när Uje tagit trygg anställning som mellanchef hos Vänsterpartiet och Stålispojken Martin Aagård kommit att bli en av Aftonbladets mer profilerade kulturskribenter.

Tydligen är det dessa två ihop med de andra två klassiska medlemmarna Miss Universum (Catti Brandelius) och Twiggy Pop (Lina Selleby) som repar igen. Då uppstår frågan, vem spelar trummor? Varken Handsome Hank eller Den Nye?

Ett återförening med Doktor Kosmos sätter igång minnen.

De var under första halvan av 00-talet ett av mina absoluta favoritband. Det började med att Michael spelade in några låtar på kassett - kanske rentutav en hel kassettsida? - våren 2000. Jag minns hur jag direkt föll för "Utbildningen". Likväl såg jag inte mycket av deras Hultsfredsspelning det året eftersom vi kom iväg försent från campet.

Men sen blev det mycket Doktor Kosmos. Jag tog till mej hela Evas story, jag och J såg dem live flera gånger om, de släppte Reportage! och den inköptes direkt, vi köpte Stjärn-Jerry, jag såg dem på Hultsfredsfestivalen 2002...

Fast säg det som varar för evigt? 2005 kom dubbelalbumet Ett enkelt svar.

"Årets skiva som dessvärre blev något av en besvikelse: Doktor Kosmos - Ett enkelt svar (för lång, för spretig, för många halvdana låtar)" (2005)  

Och där nånstans tog det slut mellan mej och Doktor Kosmos. Deras spelning på Hultsfredsfestivalen 2005 var ganska trist, och trots suveräna låtar som "Lesbian Wannabe" och "Känsloklubben" var Ett enkelt svar ändå betydligt sämre än de tidigare skivorna. 

Några år senare kom Hallå? Jag såg bandet på Siestafestivalen! men var inte speciellt imponerad. Florence Valentin var den stora upptäckten på den festivalen, den nya grejen. Fast nog kunde Doktor Kosmos fortfarande leverera i sällsynta ögonblick, "Doktor Kosmos gör en låt" är bandet i sin absoluta högform. Men likväl. Det var slut. Mitt intresse lågt och bandet somnade kort efter Hallå? in.

Skulle då en ny Doktor Kosmos-skiva vara intressant 2015? Tveksamt.

Skulle jag gå och se bandet live igen om chansen gavs? Självklart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar