fredag 14 november 2014

När jag tog förnuftet till fånga

Förmiddagen efter Morrisseykonserten låg jag bakfull på hotellrummet, för seg för att gå upp och för seg för att kunna somna om.

Jag klickade fram Eldkvarns 40-årskonsert på Cirkus för snart tre år sedan, en konsertfilm jag märkligt nog aldrig sett. Eller märkligt och märkligt, jag är inte mycket för att titta på Youtubeklipp och DVD:er. Ser hellre på musiken live eller nöjer mej med att lyssna på den. Hursomhaver, där jag låg hade jag inte mycket att göra och jag tänkte att någon låt kunde jag ju alltid kolla på. Det blev desto mer.

Faktum är att konsertfilmen med Eldkvarns 40-årskonsert var alldeles utmärkt. Visst kändes den lite hoppig ibland, det var om jag läst rätt två och en halv timmas konsert nerklipp till en och en halv timma inklusive en hel del klipp från bakom scenen. Men vilka versioner av låtarna Eldkvarn får till ihop med de många gästerna. Vilken kavalkad av hitlåtar och gäster. Och vad rörande att se Håkan Hellström, Lars Winnerbäck och Anders Wendin sitta backstage och repa Eldkvarnlåtar tillsammans. Bäst av gästspelen tyckte jag var dels sagde Håkans i "Konfettiregn" och dels Mauro Scoccos i "Det regn som faller". Två låtar som förresten borde vara självskrivna på varje Eldkvarnkonsert. Kanske har bandet tagit förnuftet till fånga och plockat in dem på setlistan nu ikväll på premiären av årets höstturné?

Att se filmen var en ren njutning, och visst blev jag lite piggare av det? Om två veckor är det dags att se bandet live igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar