lördag 29 november 2014

Tomas Andersson Wij gick rakt fram och över husen

Så fick jag äntligen se Tomas Andersson Wij spela med fullt band. Sologitarristen Peter Morén, keyboardisten Gustaf Spetz, basisten Jerker Odelholm och trummisen Per Eklund som tillsammans med TAW själv spelade i nästan två timmar i Storans vackra sal i torsdags.

Tyngdpunkten låg på nya skivan I mörkrets hastighet, men de tunga skilsmässolåtarna låg utspridda i setet och blandades ut med en lång rad kända låtar från de tidigare skivorna. De mest obskyra låturvalen var väl dels "Jag fick aldrig dig" från självbetitlade skivan (en låt som passar utmärkt live och går i linje med temat på nya skivan) och "Små hål i din röst" från debuten.

Jag har haft mina TAW-perioder i år. Några veckor i somras och framförallt tidigare i höst när nya skivan släpptes och jag passade på att också lyssna igenom TAWs hela diskografi. Kanske borde konserten legat för en månad sedan? Den var fantastiskt bra, men hade jag sett den när den senaste TAW-perioden led mot sitt slut hade jag inte tvekat att utnämna den till en av årets bästa. Nu blir omdömet istället att den var just fantastiskt bra.

Den stora behållningen från konserten var fullbandsversionerna av såna som "Jag är på väg till dig", "So long", "Hälsingland", "Landet vi föddes i", "Gör nånting vackert", "Blues från Sverige" och avslutande "Ett slag för dig" - och givetvis, den blivande klassikern från I mörkrets hastighet, pianoballaden "Nu dör en sjöman". Framförallt "Gör nånting vackert" framfördes i en utsökt version med en supertaggad Peter Morén som dessutom sjöng en av verserna. Överhuvudtaget smyckades låtarna med perfekta stämmor och körinsatser från de flesta i bandet. En annan låt som funkade utmärkt var nya "Gå rakt fram över husen". En blivande livehit månntro?

TAW visade som vanligt sina talanger vad gäller mellansnack, hos honom har många av hans kollegor en hel del att lära. Vi fick både ett roligt och lättsamt mellansnack innan "Santa Monica" och ett politiskt brandtal innan "Landet vi föddes i".

Det var inga många låtar jag saknade, annat än "Då kör vi då", att inte spela den låten när han dessutom turnerar med band är närmast tjänstfel. Annars tyckte jag TAW gjorde rätt i att vid sidan av balladerna från nya skivan prioriterade typiska "bandlåtar" från de tidigare skivorna.

När en skriver om TAW är det lätt att dra fram sakrala jämförelser. Hans frikyrkouppväxt gör sig påmind ibland, det var en predikant vi såg på scenen. Men en fantastiskt ödmjuk och förnuftig predikant som jag gärna lyssnar på. Jag hoppas TAW kommer tillbaka till Göteborg i vår, han får gärna ha med sig bandet, men jag tänker gå i vilket fall som helst.

TAW gick rakt fram och över husen till oss i torsdags. Det vill jag uppleva igen.

  1. En gång till ska gatorna
  2. Födelsedag
  3. Jag är på väg till dig
  4. Tommy och hans mamma
  5. Ljuset här i rummet
  6. Santa Monica
  7. Gå rakt fram och över husen
  8. Stumr und drang
  9. Ikväll har du en vän i Malmö
  10. Mitt barnsliga leende
  11. Romantiken
  12. So long
  13. Hälsingland
  14. Landet vi föddes i
  15. Värmlands indianer
  16. Gör nånting vackert
  17. Jag fick aldrig dig
  18. Blues från Sverige

  19. Små hål i din röst
  20. Oroshjärta
  21. Orden i vinden
  22. Nu dör en sjöman

  23. Ett slag för dig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar