tisdag 14 juli 2015

Det regnar inte längre på Roskildefestivalen

Nu är det dags att ta livet av vad som med tiden kommit att bli en seglivad myt. Regnet och leran på Roskildefestivalen.

Jag vet inte hur ofta folk anser sig behöva nämna regn och lera i samma andetag som Roskildefestivalen, men ofta är det. Och det har genom åren varit rimligt. Roskilde har genom året haft sin beskärda del av regnår (1991, 1997, 2000, 2004, 2007...) och när det regnar på Roskilde blir det lerigt. Jävligt lerigt.

Grejen är bara den att vädergudarna sedan regnårens regnår 2007 kommit att ha ett sällsynt gott öga till den gamla danska festivalen. Det regnar inte längre.

Jag har besökt Roskilde varje år utom ett sedan 2008, och har även hyfsad koll på vädret det år jag år inte var där, och det har varit mestadels soligt. Utöver att det hällregnade på lördagen 2011 och föll ett blygsamt regn när vi satte upp tälten i år har det inte varit något regn att tala om. Snarare tvärtom. Och det där hällregnet 2011 blev en TT-rubrik i Sverige, jag fattade ingenting när jag kom hem och folk frågade om det regnat hela tiden. 

För de flesta festivalbesökarna har bränt vinterskinn och bastuvarma tält varit ett större problem än blöta strumpor och dito sovsäckar.

Visst, det kommer såklart att regna på Roskilde igen (inte minst lär väl blogginlägg likt dessa reta upp vädergudarna). Men de senaste åtta åren har solskyddsfaktor varit viktigare än regnkappa. Leran är idag mer en myt än en verklighet att förhålla sig till. Ändå ska den där jävla leran och det där regnet alltid återkomma hos folk.

Och själv minns jag mest värmen från i år. Igen.

Roskilde Beach 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar