torsdag 16 januari 2014

I'll be your Emmylou

Egentligen hade ju hört henne många gånger förut och verkligen uppskattat det jag hört. Emmylou Harris stämsång sätter verkligen sin prägel på Bob Dylans Desire. Skivan som spelade sej in i mitt hjärta på hemresan från en Roskildefestival för många år sedan. Men Emmylou Harris som soloartist hade gått förbi mej, ända tills jag läste om High Fidelity för snart ett och ett halvt år sedan.

Jag har tidigare skrivit om hur jag samlade låtarna som nämndes i boken i en spellista. Det var inte bara Richard Thompson jag upptäckte så, utan även Emmylou Harris och hennes underbara låt "From Boulder to Birmingham". Hela hösten 2012 lyssnade jag flitigt på låten. Jag hittade även hennes version av "Hard times (come again no more)". I den här vevan började jag sätta samman några spellistor med country och amerikansk folkmusik, Emmylou Harris passade väl in både som det förra och det senare.

Några månader senare släppte First Aid Kit The Lions Roar och den utsökta "Emmylou" kom på allas läppar. Då kändes det bra för en besserwisser som mej att kunna berätta om "From Boulder to Birmingham" och "Hard times (come again no more)". Under förra året hittade jag en handfull fler Emmylou-låtar som åkte in på spellistorna, t.ex pärlan "Tennesse Rose".

Så, andra dagen detta år, satt jag hemma och tänkte att det var dags att ta mej ann Emmylou Harris på allvar. Jag anade att här fanns en oupptäckt skatt, mer att upptäcka än de låtar jag redan hört och uppskattat. Visst blev det så. Med hjälp av googlingar, Wikipediaartiklar och Spotify navigerade jag mej fram i hennes minst sagt digra diskografi.

Jag hittade den gamla hiten "Leaving Louisina in the Broad Daylight", hennes finstämda cover på Simon & Garfunkels "The Boxer", vemodiga "Orphan girl", sorgliga "My name is Emmett Till" och många fler. Vilken guldgruva! Vad många fantastiska låtar Emmylou Harris spelat in. Som åtskilliga andra inom countryn och den amerikanska folkmusiken består en betydande del av hennes repertoar av covers, men vilka covers sen. Lyssna bara på Bruce Springsteens "My Fathers House" i hennes version. Ren magi.

Emmylou Harris har varit min främsta följeslagare genom 2014 än så länge.

Tänk om hon kom och spelade här i sommar? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar