onsdag 8 januari 2014

Live föll "Place your bets" på plats

Det var på Hultsfredsfestivalen 2004 jag upptäckte "Place your bets". Marit Bergman hade på fyra Hultsfredsfestivaler på raken klättrat från demoscenen 2001 till Hawaiiscenen 2004. Sara Almgren stod svartklädd på sin sida av scenen och spelade det grymma gitarrintrot. Jag undrade först vad det här var för låt innan jag kände igen en av låtarna från nya skivan Baby Dry Your Eye (än idag tycker jag debuten är bäst), och så bra den var! Men det hade jag inte märkt tidigare. Live föll "Place your bets" på plats.

Hemma plockade jag fram mitt nedladdade ex av skivan och lyssnade på låt nummer 10 igen. Låten börjar stillsamt och första versen smygs nästan igång innan det blir fullt ös lagom till refrängen. Efter refrängen kommer nästa rysning, är det en synth eller orgel vi hör? Snyggt är det hursomhaver. Låten byggs bara upp starkare och starkare för varje refräng. Mer extas, solon och allmänt ös. Även ifall inget slår gitarrintrot. "Place Your Bets" är ännu en av mina stora favoritlåtar med Marit Bergman.

"Watch the game and watch me cracking up"

1 kommentar: