tisdag 21 januari 2014

Imperiets fem bästa låtar? Är du go eller?!

Eder bloggare försökte lista Imperiets fem bästa låtar, det gick sådär...

Vid femton års ålder hörde jag Imperiet för första gången. Nästan tio år efter att de la av och vid en tid när Thåström var allmänt ansedd som smått tokig för att han valde att spela industrirock med Peace, Love & Pitbulls istället för att återförena Ebba Grön.

En kompis lånade ut Blå Himlen Blues till mej och efter den inledande tveksamheten mot "CC Cowboys" stråkintro var jag fast. Detta var i början av sommaren och på familjesemestern i juli köpte jag Synd. Att dessa två album var min första bekantskap med Imperiet präglar naturligtvis vilka låter jag sätter som bandets bästa. Dessutom menar jag att det var på Blå Himlen Blues och Synd som bandet peakade, de första skivorna är med ett band som ännu inte funnit sin form och sista skivan är alldeles för ojämn. Sen var ju Imperiet ett band som släppte en lång rad lysande singlar med låtar som sedan aldrig kom på albumen.


För några veckor sedan hade jag min Imperiet-tshirt på krogen och blev tillfrågad om bandets tre bästa låtar. Det var förstås omöjligt att svara på, och jag började fila på en fem-i-topp-lista att skriva om och publicera här. Men jag får ge upp.

Det går inte. Det går inte att välja ut bara fem låtar och sen skriva något vettigt om dem. Hur väga "Österns röda ros" mot "Bibel"? Hur väga "...som eld" mot "Århundradets brott"?  


Men listan över nominerade låtar går att presentera:
"Österns röda ros", "Saker som hon gör", "Bibel", "CC Cowboys", "Århundradets brott", "Holländskt porslin", "Blå himlen blues","Jag är en idiot", "...som eld", "I hennes sovrum", "Var e vargen", "Du ska va president"... typ. 

Vilka hade du valt ut?

2 kommentarer:

  1. 1. "Alltid rött, alltid rätt"
    2. "Rock ´n´ roll e död"
    3. "Bibel
    4. *Österns röda ros*
    5. "Min maskin""

    SvaraRadera
  2. 1.Innan Himlen Faller Ned
    2.Saker Som Hon Gör
    3, Bibel
    4.Offret
    5.Som Eld.

    SvaraRadera