torsdag 25 december 2014

Han skriker God Jul, GOD JUL!

Jag inser att ni undrat, var är Joakim Larssons gästbloggning om julmusik? Har Minnenas Motell lämnat missionen att sprida julmusik? Nej, ni kan vara lugna. Här ges inte upp. Men gårdagen var helt enkelt så hektisk att eder bloggare inte hann lägga upp den. Men julhelgen är lång och här kommer så den traditionella julgästbloggningen av Joakim Larsson.

Idag är det kallt i Ljusdal. Runt tio minus och en vind som tar sig in förbi alla kläder, allt kött och kryper in och bosätter sig i benmärgen.

Utanför Domus sitter en man och tigger. Han har virrat in sig i allt han äger för att hålla kylan på stången.

Från den här scenen breder sig misären ut över land och rike. Människor firar jul ensamma. Människor ångrar saker. Människor fryser. Människor har ångest. Människor lider av krig. Människor dör. Människor från Ljusdal till Saigon.

Det är dags för de tre sorgligaste jullåtarna jag vet!

3. Marvin Gaye – I Want To Come Home For Christmas (1972)

Jag får erkänna att jag ägnat det mesta av den tid jag lagt på musik sedan senaste julbloggningen åt mitt långsiktiga projekt om att bli soulgubbe på heltid. Så jag fortsätter på Motowntemat från senast. Den här låten skrevs för att vara med på A Motown Christmas som jag skrev om förra året. Men den tog av olika skäl sig inte riktigt in på skivan, men släpptes som en singel. Singeln hade en ganska moderat försäljning och fick egentligen inte så stor uppmärksamhet förrän långt senare.

1990, sex år efter Gayes död, kom den med på The Marvin Gaye Collection. 1992 släpptes A Motown Christmas som CD-utgåva med den här låten som extra spår. Så låten blev ett soundtrack till det första Irakkriget istället för Vietnamkriget.

För låten handlar om att vara krigsfånge på jul. Muntrare blir det inte.

2. Johnny Cash – Ringing the bells for Jim (1963)

Ganska typiskt Cash att släppa en skiva som heter The Christmas Spirit och inkludera det här slaget i hjärtat. En sång som handlar om Jims lillasyster som ertappas av prästen när hon klättrat upp i kyrktornet för att slå i kyrkklockorna för hans skull. Doktorn säger att det snart är slut och Cash säger mellan raderna att det inte räcker med det man hör i sången. Man kan ge sig fan på att lillasyrran kommer lämnas ensam i någon Dickens-berättelse när väl Jim har checkat ut också.

1. Tom Waits – Christmas Card From a Hooker in Minneapolis (1978)

En bittersöt pärla. En livsfarlig låt. Jag brukar argumentera för att Tom Waits borde förbjudas, för han kan på ett obehagligt sätt borra sig in i den lyckligaste själ och sprida ett mörker som fastnar som knäck mot gommen.

Historien om en prostituerad kvinna som skriver till Charlie och berättar om att hon är gravid. Har börjat få ordning på sitt liv. Ska snart gifta sig med en bra man som lovat att ta hand om barnet. Hon tror att hon är lycklig. Så i sista stroferna så vänder allt. Allt det där var en lögn, hon sitter i fängelse och får nog komma ut vid alla hjärtans dag… Kan jag få låna lite pengar för den delen?

Och för att ni ska veta att jag vet att det finns en annan sida av julen också så presenterar jag den i form av denna dänga:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar