lördag 5 december 2015

Steget går inte längre under min radar

Även fredagskvällen tillbringades på Pustervik. Där The Tape och Steget spelade.

Steget är ett sånt där band som nästan helt gått under min radar, trots att flera vänner försökt få mej att lyssna på dem och jag varit nära att se dem live några gånger. Men igår var dags! Stärkt av att ha lyssnat igenom bandets mest populära låtar på Spotify ett par gånger om begav jag mej ner till Pustervik.

Först ut var förbandet The Tape. En ung tuff trio, med den något udda triosättningen gitarr-gitarr-trummor. Bandets drömska och lätt introverta låtar hade gjort sig bra på även på torsdagens spelning med Widowspeak. Drömrock är det nya. Allra bäst lät The Tape när de röjde på i bästa Sonic Youth- och Neil Young & Crazy Horse-stil.

Steget har mutat in en egen teg i den Göteborgska popmyllan. Deras egensinniga sång-och-piano-pop sticker ut bland alla de gitarrband den här stan annars är fylld med. Och Steget är ett rätt stort band insåg jag. Nedervåningen på Pustervik var nästan helt fylld. Det var många som ville höra melankoliska pianoballader och Steget gjorde ett kanongig. Kvällens bästa låt var "Såna som du", vilket mästerverk till låt. Och vilken fantastisk frontperson Matilda Sjöström är! De går nu inte längre under min radar, tur det.

Steget

Ett suddigt The Tape, my bad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar