torsdag 25 september 2014

Tjugu år sedan Krymplings på Rockborgen

Tröjan har jag kvar!
Ikväll är det tjugu år sedan jag var på mitt livs första konsert. Jag börjar bli gammal.

Superpunkgruppen Krymplings spelade på Rockborgen i Borås med Hans & Greta som förband. Av Hans & Greta minns jag inte mycket, men Krymplingskonserten fanns kvar som en av de främsta konsertupplevelserna ända till jag kring millennieskiftet började åka på festivaler. Rockborgen var slutsåld den kvällen. Trallpunken spirade det magiska året 1994.

I helgen återförenas Krymplings till Beat Butchers trettiårskalas. Jag var på tjugufemårskalaset men skippar den här bemärkelsedagen, Krymplings gjorde sig nog ändå bäst 1994.  

Redan när bloggen var nystartad skrev jag om konserten.   
"I publiken stod en själaglad 13-åring från Tranemo som var på sitt livs första konsert. De framförde hela skivan, en låt från vardera bandet och om jag minns rätt nån dansbandsdänga som sista extranummer. Till råga på allt sålde Coca Carolas trummis Mårten skivor och klagade inte det minsta när en klase 13-åringar hängde runt honom. Ett imponerande tålamod. På samma konsert köpte jag min första bandtröja och fick mitt livs första Birdnestkatalog. Sannerligen en viktig kväll." (Att minnas 1994)
Och här en annan kväll från samma turné.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar