måndag 22 juli 2013

Lucas Paine och ekot av folksångarnas USA

Jag surfade runt i förmiddags på några musikbloggar jag brukar läsa och på Popbrus hittade jag en bloggning om en amerikan vid namn Lucas Paine som hade spelat på Säljerydsfestivalen.

Ni vet den här känslan av att bli fullständigt golvad av musik du aldrig tidigare hört?
/.../
Det är nästan smärtsamt vackert och lokalen gör spelningen så intim att det är svårt att inte bli djupt berörd.

För en som likt mej äter gubbar med efternamn till frukost så var det bara att kolla upp Lucas Paine och jag blev inte besviken! Det lät riktigt bra. Lucas Paine är född i North Carolina och uppvuxen i Alaska, i hans låtar hör jag ekon av det USA jag blivit så fascinerad av. Folksångarnas USA. De som med en gitarr i handen gått i Woody Guthries fotspår. Men vilken doldis han är, det är mycket få som har scrobblat honom, inte ens trehundra gillar honom på Facebook och det är bara en handfull som följer honom på Spotify. Hur kan en engelskspråkig artist vara så anonym?

Han har gjort en DIY-turné i Europa i sommar med bland annat lägenhetsspelningar i Köpenhamn och Hamburg, några festivaler här och där och så några spelningar på den legendariska Säljerydsfestivalen i Småland. Det ryktas att han tänker försöka komma tillbaks till Europa nästa sommar, då hoppas jag på att sitta i publiken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar