söndag 24 november 2013

Stefan Sundström kommer till stan: "En nyrakad 5:2 ad man i sina bästa år".

Stefan i Hässleholm i våras
På onsdag kommer Stefan Sundström till Göteborg. Jag mailade iväg några frågor till honom om turnén, Norge och aktuella band.

Du har hunnit en bit in i turnén "Resa med lätt bagage", hur har turnén gått?
Jo jag är nöjd med mej själv, tycker att jag är väldigt fokuserad. Sköter mej, ser till att gå långa promenader. Är överhuvudtaget en go gubbe tycker jag. Sen har turnén på ett vis gått i hyckleriets tecken, i Norge hade vi väldigt tungt bagage.

Har arrangörerna gett dej vad du efterfrågade - gitarr, kalsonger och strumpor? 
Jo för det mesta fungerar det, gitarrerna har det haltat lite med. Så jag vet inte om jag vågar fortsätta utan egen gitarr. Som sagt, så lätt bagage som jag drömde om blev det inte.

Du har spelat rätt mycket i Norge, både nu i höst och tidigare i år. Och tidigare var du där i exil. Vad är det som lockar med Norge? Hur ser du på vad som hänt i Norge nu senast med FrP i regeringen? 
Norge är skönare än Sverige för det är bonnigare och inte lika förtyskat och amerikaniserat. Folk snackar fortfarande med varann, i alla fall i Nord-Norge. Det är ett friskare hav där. Mer fisk. Än så länge. Just FrP och andra små mörka moln som Lundin Oil och BP har tornat upp sej vid norska kusten som nåt slags onda stormfåglar, så just nu ser det lite mörkt ut.

Genom åren har du haft bra väderkorn vad gäller artister och band på "uppgång", jag tänker bland annat på Wimnerbäck och Skator, har du någon ny favorit att rekommendera? Vad har du lyssnat på när du rest runt i höst?
Jag har framförallt lyssnat på ett helt eminent band från Göteborg som heter Franska Trion. Dom tycker jag är världsbäst, både vad gäller text och musik. Dom har sväng, det är det viktigaste en grupp kan ha. Matti Olikainens texter är också så jävla bra, poesi rakt av.

Jag har faktiskt lyssnat mycket på Lou Reed också, för att han är död antagligen. Det var min första idol. den första platta jag köpte var Sally Can't Dance. Och sen, när jag upptäckte Berlin var jag helt såld. Jag var 13 år då.

Ett av stoppen i veckan är Göteborg, välkommen till stan! Vad kan vi vänta oss på onsdag?
En nyrakad 5:2 ad man i sina bästa år. Jag spelar mycket av mina mer stillsamma saker. Mycket naturlyrik och Novemberdepp. Dessutom Robert Dahlqvist som support, jag har saknat honom, nu är han tillbaks med ny skiva och nytt skägg.

Tack för svaren, Stefan! I veckan är det dags, Stefan Sundström och Robert Dahlqvist på Storan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar