söndag 3 november 2013

The Fooo - ett intressant fenomen

När jag vaknade igår morse hade jag inte hört talas om dem, är väl så att säga i fel generation. På GPs webb läste jag om The Fooo, ett nytt svenskt pojkband som efter att ha varit förband till Justin Bieber i våras blivit redigt stora. GP skrev att deras spelning i Örebro fått avbrytas på den andra av tre planerade låtar sen fansen i 13-årsåldern stormat scenen. I morgon (läs: idag) skulle de spela i Göteborg.

Så sitter vi några stycken på ett café i förmiddags och någon läser på sin telefon att The Foo ska spela på Götaplatsen om bara lite mer än en halvtimma. Klart vi går dit. Det här kan ju bli spännande, tänkte vi. 

Det är lätt att driva med unga människors hysteriska intresse för sina idoler. Men å andra sidan har jag själv köat tre timmar som 27-åring på Roskildefestivalen för att få stå längst fram när Neil Young spelade och är det något jag hoppas Minnenas Motell genomsyras av så är det en känsla av kärlek till den musik jag skriver om. Jag är ett fan själv - om än inte ett okritiskt sådant. Men att jag heller inte fullt ut förstår tjugu år yngre människors musiksmak och sätt att vara fans känns som helt i sin ordning. De flesta trallpunkband sågades av dagstidningarna för tjugu år sedan. Det sket väl jag i.  


På Götaplatsen kunde vi räkna in fem polisbilar, därav en buss, en befälsbil och en ledningsbil, och ett otal fans. GP skrev att det hade varit ungefär tusen personer där. Hade det varit mörkt hade platsen nedanför Konstmuseet lysts upp av den telefon var och en höll i sin hand.

Så kom då fyra killar i 15-årsåldern som hann dansa och mimsjunga till underdimensionerade högtalare i fyra och en halv låt. Sen var det roliga slut då ett stort gäng fans stormat scenen, eller scen och scen, det av avspärrningstejp utmärkta rektangulära område som The Fooo uppträdde på.

Fansen älskade det.

Gensvaret slog de flesta spelningar jag varit på.  

Och jag har aldrig heller sett så många rödgråtna fans i en publik efter att en spelning tagit slut.

The Fooo är ett intressant fenomen.

1) Hur kommer det gå för dem? Kommer de likt Backstreet Boys bli ihågkomna och ha några låtar som blir en del av allmängodset för en ganska stor generation eller blir de likt East 17 i stort sett bortglömda?

2) Jag tycker det är aningen cyniskt att spela så på fansens förkärlek för att storma scen, det är ju inte ens en scen. Ett en meter högt scenbygge med tillhörande kravallstaket och dike med vakter hade enkelt hindrat stormningsförsök och spelningen hade kunnat slutföras. Men något säger mej att The Fooo och deras manager inte vill ha det så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar