fredag 27 mars 2015

TAW, några gitarrer, en flygel och ett glas rött

Eder bloggare var tillbaks i förra hemstaden Karlskrona för några veckor sedan. 
 
Ibland finns det inte ord. Ibland går det inte att med ord göra en liveupplevelse någon slags rättvisa. Ungefär så har det känns efter den fantastiska konserten med Tomas Andersson Wij på Konsthallen i Karlskrona för snart två veckor sedan. Men jag gör ett försök.

Tillsammans med min syster Johanna (som står för de fantastiska bilderna) och kompisen Sofia gick jag dit. Vi fick plats vid ett bord långt fram och snart körde TAW igång med "En hel värld inom mig", en låt som med sina många referenser som andas fysisk planering passade särskilt bra i just Karlskrona. När jag bodde i Karlskrona umgicks jag dagligen med blivande fysiska planerare. och TAW sjöng om gångbron över motorvägen, punkthus, skaterampen i masonit och Sparbankstaket.

TAW hade sällskap på scen av sina gitarrer, en flygel, ett textställ och ett bord på vilket ett glas rödvin stod. Glaset agerade visserligen mest dekor, men en passande sådan.

"Spår" var en av kvällens höjdpunkter, på skivan tycker jag den lider svårt av den onödigt primitiva produktionen men på Konsthallens scen framfördes låten i en utsökt version. Kvällen var en del av det Storyteller-koncent som Paraply Produktion ibland kör, där artisten uppmanas vara extra frikostig med historier och mellansnack. Något som passade TAW och släktkrönikan "Spår" var ett särskilt lämpligt låtval.

I "Hälsingland" lät han det vara Persson som klev fram på bygdegårn en lördagskväll och sjöng att du är inte ensam om att bära denna längtan. Men så är låten skriven till Per Persson själv, han är låtens tänkta jag-person. "Vågor" var lika fantastisk som när jag hörde den för första gången på den östgötska landsbygden för några år sedan, hög tid att spela in låten själv TAW! Och såna som "Landet vi föddes i", "Sturm und drang", "Sanningen om dig" och "So Long" funkade lika bra som alltid.

Faktum är att jag satt som trollbunden hela konserten. Och som så många andra gånger förr avslutades allt med "Där får jag andas ut", ett försök till allsång och frikyrkokänsla.

Kanske borde jag se TAW igen när vårturnén kommer till Götet om en månad?







  1. En hel värld inom mig
  2. Du skulle tagit det helt fel
  3. Spår
  4. Mellanstora mellansvenska städer
  5. Ett helvete i taget
  6. Landet vi föddes i
  7. Sommaren 77
  8. De gröna vagnarna

  9. Sturm und drang
  10. Hälsingland
  11. Sanningen om dig
  12. So long
  13. Ikväll har du en vän i Malmö
  14. Vågor
  15. Mitt barnsliga leende
  16. Mina dåliga gener
  17. Tommy och hans mamma
  18. Nu dör en sjöman


  19. Evighet
  20. Där får jag andas ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar