tisdag 5 mars 2013

De första skivorna

Som ni kanske noterade häromdagen var Definitivt 50 spänn 3 min sjunde skiva i den nuvarande samlingen.

Vilka var då de första sex?

1. Ebba Grön - 1978-1982
Skivan som förändrade mitt liv. Om jag minns rätt köpte jag den av kusin Jonas som hade råkat få två exemplar. Hursomhaver var det i mars 1994.

2. Dia Psalma - Gryningstid
På vårmarknaden i Tranemo i april 1994 kombinerade jag två erbjudanden och kunde köpa Dia Psalmas debut för det facila priset av 119 kronor på den lokala Expert-butiken. En butik som vid den tiden knappast var känd för varesig skivfynd eller billiga priser.

3/4. Ebba Grön - We're only in it for the drugs och De Lyckliga Kompisarna - Dammsugarförsäljare blues (singel)
Dessa bägge köpte jag på skolresa till Göteborg i slutet av maj 1994. Jag minns inte vilken som köptes först den dagen, men jag minns hur jag går hem från aulaplan där bussen släppte av oss, det är sen vår och regnar och jag är förväntansfull inför mina nya skivor.

5. Krymplings - Krymplings
Om det här inköpet i Karlskrona i juli 1994 har jag redan skrivit.

6. De Lyckliga Kompisarna - Tomat
Köpt i Västervik en vecka efter att jag köpte Krymplingsskivan.

Efter Definitivt-skivan håller jag inte reda på ordningen längre, men senare under hösten bör jag ha köpt sådana som DLKs Le som en fotomodell och Coca Carolas bägge Tigger & ber och Läckert.

2 kommentarer:

  1. Fatta vilken påverkan du har, när några av MINA första riktiga skivor (efter att Absolut Music, Spice Girls och Aqua städats bort och förträngts) var Ebba Grön 1978-1982 samt Gryningstid. För de hade jag lyssnat så mycket på i ditt rum. Du borde läsa Knausgård, Johan! Han skriver massor om sånthär.
    //Lillasyster

    SvaraRadera