tisdag 12 mars 2013

För långt och ojämnt med Köttgrottorna

En av svensk punks institutioner släpper ny skiva dagarna.

Jag gillar egentligen Köttgrottorna. Tioårssamlingen Köttrea 83-93 och Sanningens morgon är två gamla favoritskivor som fortfarande håller mycket bra. Häromveckan firade de 30 år med en spelning på Debaser i Stockholm, den hade jag gärna sett eftersom jag är säker på att de fortfarande kan leverera live. Men jag undrar om inte bandets bästföredatum, åtminstone på skiva, gått ut?

Nya skivan Totalgalet gör det verkligen inte lätt för sej när den inleds med två av skivans sämsta låtar. Det blir faktiskt bättre. "Online" är en bra klassisk KG-låt jag säkert kommer lyssna mer på. I "Raj raj" lyckas de få en bagatell till låt att vara riktigt catchy och trallvänlig. Helt har de inte tappat stinget, men Totalgalet är både för lång och ojämn. Alltför många av låtarna lämnar mig dessvärre oberörd.

1 kommentar:

  1. Kanhända att jag ser något mer positivt än dig på KG`s senaste =) Vi lyssnar på den när jag och Zelda byter sängkläder och kommer till låt åtta varje gång (vi har inte särskilt bråttom när de kommer till hushållssysslor). Då blir den inte för lång och Zelda blir glad av flera låtar på vägen och dansar i sängen med Pippi-dockan...

    SvaraRadera