torsdag 14 mars 2013

När jag fyndade Cirkus Miramar

En sommar för många år sedan gjorde jag ett riktigt skivfynd utan att veta om det.

Sommaren 1996 var jag och många av mina jämnåriga från Tranemo på konfirmationsläger i Timmernabben norr om Kalmar. En dag åkte alla över till Öland för att besöka Böda Strand och Borgholm. Som alltid i en ny stad letade jag reda på stans skivbutik.

På en hylla stod ett par exemplar av Cirkus Miramars cd-singel The Sol Unt Vår EP märkta med tio kronor styck. Något år tidigare hade Fredrik köpt deras debutalbum Med socker på läpparna och eftersom jag gillade det var klart jag köpte singeln, även ifall jag inte hört talas om just singeln. Den visade sig vara riktigt bra!

Året efter, faktiskt självaste 14 mars, såg jag Cirkus Miramar live för första gången. Det var på Forumgården i Ulricehamn inför en entusiastisk och förvånansvärt stor publik. Bandet själva var lite orepade hävdade de efteråt. Två veckor senare var det dags att se dem igen på Rockborgen i Borås. Då var publiken fåhövdad och rätt passiv men bandet desto tightare. Det har blivit ett par Miramarspelningar till sedan dess, senast på Sjuhäradsfestivalen 2007. På Westgothafestivalen 2002 fick jag se dem på hemmaplan i Trollhättan, det var en upplevelse!

Många år efter sommardagen i Borgholm fick jag höra talas om att den där CD-singeln jag hittade för tio kronor tydligen är lite av en raritet. För säkerhets skull frågade jag Miramarkännaren Emanuel Blume om singelns exklusivitet innan jag bestämde mej för att skriva det här något skrytsamma blogginlägget. Jag tycker fortfarande det är kul att det där i skivhandeln i lilla Borgholm fanns ett par billiga exemplar av The Sol Unt Vår EP.

Cirkus Miramar har genom åren haft en otrolig förmåga att attrahera nya, unga och minst sagt hängivna fanns runtom i Västsverige. Samtidigt som det stora genombrotten uteblivit, något deras fans säkert är rätt nöjda med. Den Miramarska mixen av gymnasial poesi, pop, visa, punkig energi och lite klassiskt flum har visat sej vara en framgångsrik mix.

1 kommentar:

  1. Härligt! CM kommer alltid att spela i mitt hjärta, även om senaste spelningen jag var på blev något av en besvikelse...

    SvaraRadera