lördag 23 maj 2015

Göteborgsvarvet till ära - fem asbra låtar om att springa!

Bruce Springsteen - Born to run
Bassolot. Jag säger bara bassolot. 2:38 in i låten får vi världshistoriens sannolikt bästa bassolo. Så dags är det väl givet att alla löpare lägger in en extra växel och springer ikapp med Garry Tallent? Och då har jag inte ens nämnt allt annat som gör låten till en av de bästa någonsin.

Iron Maiden - Run to the hills
Run to the Älvsborgsbron. Run to the Göta Älvbron. Utan Iron Maiden hade inte hjältemetalen varit densamma. Nu springer inte jag frivilligt, men hade jag gjort det hade "Run to the hills" varit självskriven i lurarna.

The Velvet Underground - Run run run
Kanske mer New Yorks bakgator sent sextital än Avenyn i mitten av tiotalet. Det är tveksamt om Teenage Mary, Uncle Dave, Gypsy Death, Marguerita Passion och de andra skulle springa Göteborgsvarvet. Men det febriga ruset i "Run run run" kan få igång vilka ben som helst, kanske för att komma i mål på Slottsskogsvallen eller kanske för att köpa veckans fix?

Neil Young - Long may you run
Och efter att ha sprungit passar det att varva ner med den här pärlan från Neil Youngs album ihop med Stephen Stills. De två hade alltid haft en komplicerat relation och ändå samarbetat så många gånger. I Buffalo Springfield, i Crosby, Stills, Nash & Young, på den här skivan. Men tydligen avbröts den gemensamma turnén när Neil Young sa åt sin chaufför att ta av på en annan väg, jag vet inte om Stephen Stills spelade själv den kvällen?

Rush - Marathon
Okej, den här låten är inte jättebra och passar definitivt inte att springa till. Men vill en ha med fem låtar om att springa så får en skarva lite på slutet. Samtidigt, jag gillar verkligen Rush och sedan jag förra veckan åter snöat in på Cliff Burton är inte steget långt till Rush. Cliff Burton brukade trots allt uppträda i ett par utsvängda jeans med ett Rushmärke på ena knät och ett Black Sabbathmärke på andra knät. Kul nog är "Marathon" inte en speciell långt låt med Rushmått mätt. Sen är ju Rush bästa låt egentligen "Red barchetta", men det här är ingen lista med billåtar. Det kanske kommer till Svenska Rallyt?

2 kommentarer:

  1. Sen får vi inte glömma punkbandet Syster Ingrid's låt "Göteborgsvarvet"!!!

    http://open.spotify.com/track/33hRd1p7K4VMSHOGWpxpdE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var slarvigt av mej Peter! Syster Ingrid hade passat så mycket bättre än Rush. Men trots att jag en gång i tiden gillade "Tänk jag drömde inatt att jag var basist i Kent" hade jag missat "Göteborgsvarvet". Tog igen förlusten med att spela låten för alla som ville höra på i hela västra Bergsjön igår.

      Radera