söndag 17 maj 2015

Minnenas Motell firar syttende mai

Vad passar bättre att fira Norge med än en lista över fem bra norska låtar? Gratulerer med dagen, Norge! 

Jotunheimen (foto: Johanna Hellström)

Honningbarna - Opp de nye blanke
Punkens framtid, tänkte jag när jag såg hypade Honningbarna på Pustervik för några veckor sedan. Kanske var det överord, men "Opp de nye blanke" är en fantastisk låt och bandets liveshow var en upplevelse jag sent kommer glömma. Tur jag ska se dem på Roskilde i sommar oxå.

Turbonegro - Prince Of The Rodeo
Det finns många Turbonegrolåtar jag skulle kunna tipsa om, de var trots allt ett av de banden jag lyssnade på mest under några år i mitten av 00-talet. "Prince of the rodeo" sägs ha varit den första låten bandets då nye gitarrist Euroboy spelade med bandet sedan han värvats inför Apocalypse dudes. För att vara säker på att behålla jobbet såg han till att göra de inledande gitarriffen så svåra som möjligt, de andra bad honom förenkla riffen. "", blev svaret. Euroboy är än idag Turbonegros sologitarrist.    

Satyricon - Mother north

En gammal black metal-favorit från mitten av 1990-talet. Satyricon är fortfarande aktiva och även ifall jag tror de utvecklas en hel del musikaliskt verkar de inte kunna komma undan den här låten. Fenriz nämnde den så sent som i den intervju Slavestate gjorde med honom nyligen. Själv hade jag önskat att de intervjuade Satyr och frågade om han fortfarande tyckte punk var "ointelligent musik för ointelligenta människor" (Close Up 1995). Hursomhaver så gillar jag "Mother north" massor när jag är sugen på dubbeltramp och lite black metal.

Åge Aleksandersen - Dekksguten

Från black metal och punk till något helt annat. Åge Aleksandersen är Björn Afzelius norske polare och precis som hos Afzelius möter här de amerikanska gubbarna med efternamn en nordisk dansbandstradition. "Dekksguten" är en väldigt mysig ballad, inte minst tack vare Åge Aleksandersens trøndemål, om att våga följa sina drömmar. Givetvis dyker även Björn Afzelius upp och sjunger duett.    

Kjøtt - Urbane problemer

Kjøtt var ett tidigt norskt punkband som bland annat turnerade med KSMB på den tiden det begav sig. Jag har sett att det finns en hel del material med bandet på Spotify, men har inte kommit mej för att kolla upp mer än "Urbane problemer". Men om resten av låtarna är lika bra så är det ett fantastiskt bra punkband, givet att kolla upp för den som gillar den svenska punken från samma tid. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar