måndag 15 juni 2015

Aloha Rob and Deniz, welcome to GBG!

Måndag och dags för ännu en gästbloggning. Min käre kusin Jonas Ruuds trilogi om Mob 47 gav honom blodad tand och idag skriver han om felhörningar med utgångspunkt från Göteborgsaktuella Radio Birdman.

"Jag stekte fiskpinnar...", jag förstod ju att det inte kan ha varit så de sjöng, och på svenska dessutom! Under en bilresa till Emmabodafestivalen 2001 lyssnade vi bland annat på Radio Birdman. Efter att Marko Niska i Rajoitus lagt in två låtar med Sydney-punkarna på en blandkassett några år tidigare, så bad jag honom att spela in hela albumet till mig. Senare förstod jag att den version jag avnjöt inte var den australienska utgåvan, utan istället en omarbetad version avsedd för en mer internationell spridning. Men jag kan lugnt rekommendera båda versioner av "Radios Appear" plus "Living Eyes" (inspelad 1978, men släppt på LP först 1981). Även debut-ep'n Burn my eye är en riktig rökare!

Att både Deniz Tek och Rob Younger var stora Stooges-fans är ingen hemlighet (att digga Stooges verkar under första halvan av 1970-talet ha varit en minsta gemensamma nämnare för många av dem som senare skulle bli associerade med punk på något vis). Passningar som de gör till proto-punksen ifrån Ann Arbor är covern på ”T.V. Eye” som återfinns på Birdmans ursprungliga LP. Låten "Do the pop" är en hyllning till, you've guessed it, Iggy Pop! De döpte även sitt egna spelställe till Funhouse. Deniz Tek är ju dessutom själv en utvandrad Detroit-bo. Men det roligaste tycker jag är legenden som säger att deras begeistring över Stooges var så pass stor att de döpte sitt band efter en felhörning ifrån Funhouse-plattan. I låten "1970" sjunger Iggy Pop "Radio burnin', up above". Det blev till "radio birdman" i Robs och Deniz' öron, precis som mina fiskpinnar här ovan. Fiskpinnarna dyker förresten upp efter bryggan i ”Aloha Steve & Danno”, prova själva.

Mer trivia! GBH gjorde på sin andra platta cover på just ”1970” med Stooges och jag tycker mig höra att de faktiskt sjunger "Radio Birdman i sin tolkning, och inte "Radio Burnin'". Dessutom ska GBH:s version vara en sammanslagning av originalet och den version som The Damned gjorde på sin första platta, där omnämnd som ”I feel alright”, vilket även Birmingham-punksen döpte sin låt till. Min fundering är då om Colin och gänget i GBH hade hört talas om idén bakom bandnamnet Radio Birdman och införlivat felhörningen i sin coverversion?

Jag såg Radio Birdman på Youtube 2015, sen blir det inte bättre än så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar