tisdag 23 juni 2015

Maggio-pepphen!

Sent skall syndaren vakna. Visst, jag har inte bott under en sten de senaste tio åren, så det är klart jag kände till henne och har hört en och annan hit. Åtminstone "Dumpa mig", "Jag kommer" och "Hela huset". Men det var först för några veckor sedan jag tog mej tid och ork att kolla upp Veronica Maggio på allvar. Det var givetvis spelningen på Roskildefestivalen som lockade.

Jag vill inte stå där i det dammiga Arenatältet tidigt på fredag eftermiddag nästa vecka och känna att jag hade kunnat få mer ut av spelningen ifall jag lyssnat in mej lite. Riktigt vad som väntade mej visste jag inte när jag tjyvkollade på några kompisars scrobbling och frågade andra om tips på låtar och långsamt byggde upp en playlist. Kanske skulle jag nicka och tycka att "ja, jo, det här lät ju helt okej", vilket är ungefär så jag känt inför de Maggiohits jag hört genom åren.

Det blev mer än så! Inget nickande och hummande. Jag gillade verkligen vad jag hörde. Först ut var "Hädanefter", vilket mästerverk till låt och vilken skön refräng. Och så balladerna "Snälla bli min" och "Låtsas som det regnar", väldigt vackra. Och så hiten jag faktiskt lyckats missa - "17 år", med sin fantastiska text och melodi. Och så fortsatte det. Veronica Maggio är min mest lyssnade akt den senaste månaden och jag ser väldigt mycket fram emot spelningen på Roskildefestivalen nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar