tisdag 2 juni 2015

Som tåg av längtan

Idag välkomnar Minnenas Motell den trogne gästbloggaren Joakim Larsson med en betraktelse från tågfönstret.

Jag reser mycket tåg. Sisådär 10-15 000 mil per år. På riktigt. Men det är lugnt för jag älskar att åka tåg. Om det inte vore för medresenärerna. Ibland har jag tagit omvägar för att åka tåg jag inte åkt förut eller för att åka på räls jag inte åkt på innan.

Här är 3 låtar som jag nästan alltid lyssnar på när jag passar vissa ställen, rangordnat efter hur ofta jag passerar dem.

1. "Regnet i Södertälje" - Mattias Alkberg - Södertälje Syd
Mattias Alkbergs cover på Conny Nimmersjös (bob hund bokades till Roskilde medan jag skrev detta). "Regnet i Södertälje" passar väldigt bra för alla gånger när jag nästan är framme i Stockholm eller precis lämnat på mitt eviga kuskande på Västra Stambanan. Låten har en näst intill perfekt text rakt igenom så jag ger på en gång upp att försöka citera bara en bit. Man måste lyssna noggrant på helheten.

2. Dom vet ingenting om oss - Moneybrother - Knutpunkten
Moneybrothers svenskspråkiga cover på Kirsty MacColls "They don't Know" fick såklart denna status på grund av "dina läppar skickar kyss ifrån - Helsingborg - jag fick en bild på telefon." Låten på listan som det är säkrast att lyssnandet sker för.

3. En vän med en bil - Håkan Hellström - Øresundsbroen
Håkan Hellströms tredje singel över Bob Dylans melodi från "I Want You" passar perfekt för den frihetskänslan som uppstår på bron över till världen. Köpenhamn, Roskilde, Europa, här kommer jag. "Vi kanske till och med lämnade Sverige."

Bubblare: Trelleborg-Travemünde-Världen - Markus Krunegård - Trelleborg
Hade jag varit i Trelleborg oftare så hade denna också kvalat in. Sveriges andra väg ut i Europa. Som jag besökta när jag åkte nattåget till Berlin för några veckor sedan.

Nu har jag nästan rest mellan "Dom vet ingenting om oss" och Malmö medan jag skrev detta. Nu är det dags att börja ladda upp för "En vän med en bil". Bäst att lägga den i offlineläge för snart är det roaming som gäller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar