onsdag 10 juni 2015

1994 eller 2015, samma lika?

Jag har flera gånger refererat här på Minnenas Motell till att jag jobbar som bibliotekarie. Jag vickar nu på en F-6-skola. Idag var det skolavslutning och det satte igång tankar hos mej. För 21 år sedan slutade jag sexan, jag och mina vänner gick hem till en av oss och ute i trädgården lyssnade vi på Radioaktiva Räkers "Befriad". För oss var en tid med en lärare vi verkligen tröttnat på slut, "Befriad" kändes helt rätt att lyssna på. Vi hade måhända inte läst texten om självmördaren. Jag kan fortfarande tänka på den soliga försommardagen och förstalåten på Räkernas då aktuella debutskiva Labyrint.

Här på bloggen har jag taggen 1994. 1994 var året jag själv slutade sexan och upptäckte den svenska punken. Den punk som fortfarande ligger mej så varmt om hjärtat. Jag har inte kunnat undgå att under våren tänka på ifall någon av sjätteklassarna har gått igenom samma resa? Som upptäckt och börjat ta del av en helt ny värld.

Gick några av sjätteklassarna hem och lyssnade på någon färsk låt som kommit att betyda mycket för dom? Och som är på väg in i en musikstil som de inte kommer kunna lämna ens tjugu år senare?

Det vore tufft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar