måndag 22 juni 2015

Ulf Lundells setlistor, eder bloggare spekulerar

Att Ulf Lundell fortfarande engagerar medierna i en omfattning liknande som han gjorde redan på åttitalet är fascinerande. Han kan knappt få ännu ett bloggutbrott på något i medierna som retat honom så blir det en artikel. Men handen på hjärtat, visst är det rätt ointressant? Nog för att artisten/författaren och privatpersonen Ulf Lundell inte riktigt går att skilja åt, men själv har jag alltid tyckt hans verk varit mer intressanta än hans person.  

I år firar han fyrti år som artist och det firas med turné både nu till sommaren och i höst, även om inga datum kommit för hösten än. Och visst skrev han något i sin blogg om nyårskonsert? Det vore såklart passande, tretti år efter den förra.

Givetvis firas dessa fyrti år med ännu en samlingsskiva.


"Snark", var min första reaktion. Vad finns det att samla återigen och vem vill ha ännu en Lundellsamling? I dessa Spotifytider. För bara tio år sedan kom tre ambitiösa dubbelsamlingar med de första tretti årens karriär och det är hur lätt som helst för vem som helst att sätta ihop en enkel Lundellsamling. 

Men så tänkte jag ett steg till, klart det finns en marknad för ännu en Lundellsamling. Dels finns samlartokarna, som köper allt. Och dels vill förstås ännu en betydande del av Lundells publik gärna köpa med sig en skiva som minne av sommarkonserten att spela i sin bil. De är inte tillräckligt intresserade för att sätta ihop en egen eller har helt enkelt inte den läggningen, haha. Och kostnaderna för att slänga ihop en ny dubbelsamling är förstås försumbara.

För en kremlolog som mej är det desto mer intressant att kolla vilka låtar som plockats med. Kanske kan låturvalet ge en ledtråd om sommarens och höstens setlistor? Bloggläsarna har fått maila in önskemål och det enda jag sett som läckt ut har varit att "Isabella" och "Två blåa ögon" varit fltigt önskade.

De två låtarna finns intressant nog inte med på 40!, där de flesta låtar känns minst sagt förutsägbara, "Rom i regnet", "Förlorad värld", "När jag kysser havet", "Sextisju, sextisju", "(Oh la la) jag vill ha dej", "Jag saknar dej"... Ja, ni förstår. Så fortsätter det. 

Men insprängt bland de trettien låtarna finns ett par rätt förvånande val. "På fri fot", den gamla förstalåten på Ripp rapp finns med. Den kom varken med på någon av tjuguårssamlingarna Lundell släppte 1995 eller trettiårssamlingarna 2005. Inte heller har den spelats live annat än någon enstaka gång i modern tid. Kommer han låta den finnas med på turnépremiären i Örebro på fredag?

Sen har vi "Och går en stund på jorden" som både är väntad och oväntad, den har funnits med på de tidigare nämnda samlingarna men är precis som "På fri fot" en riktig doldis live. Ifall det ska finnas någon form av röd tråd mellan samling och spelningar så kanske den gamla visan från Törst dyker upp i ett sjok av lugna låtar? Undrar vem som får vissla och vem som får traktera dragspelet?

Den tredje låten jag reagerar på är "Venus & Jupiter". Till skillnad från tidigare nämnda sjuttitalslåtar är det en betydligt nyare historia. Den dök upp på Club Zebra 2002 och spelades flitigt på efterföljande turné, men har sedan dess samlat damm i Ulf Lundells nothäfte. Samtidigt som den fick ge namn till en av trettiårssamlingarna.

Kanske dyker de här tre upp på årets spelningar eller kanske har jag bara likt en sportjournalist gissat kring saker jag egentligen inte vet något om?

På fredag är det turnépremiär. Jag ser väldigt mycket fram att se min tjuguförsta och kanske rentutav tjuguandra Lundellkonsert nu i sommar. "På fri fot", "Och går en stund på jorden" och "Venus & Jupiter" får gärna finnas med i setlistan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar