fredag 28 juni 2013

Bejaka dina lustar och ge livet allt (Hela Huset Skakar)

Inte var det bättre förr. Sommaren 1995 läste jag i punkfanzinet Skrutt om Hela Huset Skakar. Ett mångårigt band från Stockholms södra förorter men med skånsk sångare och frontman i Lennart Markebo. Jag tyckte bandet verkade riktigt bra och fantiserade kring hur de lät. Blås, gitarrer, piano... Ja, det var så vi gjorde förr om åren. Som jag skrivit tidigare fanns det ingen möjlighet att kolla upp små obskyra band stup i kvarten om man bodde i Tranemo i mitten av nittitalet. Så jag läste artikeln i Skrutt igen och fantiserade vidare.

Några år senare visade det sej att Fredrik hade deras LP Moralisk upplösning och jag lånade den. Punkrökare som "Leva livet" och "Släng dej i väggen" passade mej alldeles utmärkt, de många mer bluesorienterade låtarna var kanske inget jag spisade till vardags men de var sköna och har vuxit med åren och den extatiska "Så gott med rostat bröd" bjöd på en devis jag tagit med mej genom livet (just det - Bejaka dina lustar och ge livet allt).

För några år sedan tog jag "Så gott med rostat bröd" med på ett Roskildeblandband, hela festivalen satt jag och hoppades på att någon som gick förbi skulle känna igen låten och bli glad över att höra den. Jag väntar ännu.

Hela Huset Skakar är verkligen den perfekta mixen av progg, blues och punk - och till detta Markes breda skånska. Tänk er punkattityd och -energi, samtidigt som musiken snarare ligger inom proggens och bluesens domäner. Ett otal medlemmar har passerat revy genom åren, bland tidigare medlemmar finns bland annat Guld-Lars (KSMB & Köttgrottorna) och Håkan Persson (P3-veteran).

Jag köpte så småningom även samlingsskivan 1976-1995 där det mesta utom just LPn fanns med och den 1997 helt nyutkomna Ännu mer. På samlingsskivan fanns det gamla klassiker som "IQ 25" och "Ingenting är som en starköl" och en hoper då helt nya låtar, där "Sommar uti hagen" (cover på Gudibrallan), "City mail tjej" och inte minst "När hippien kom till stan" sticker ut. Kul grepp att göra en låt om hur mycket bättre saker blivit sedan 1960-talet.

Det finns ett par band som är sorgligt bortglömda och undanskuffade ur det allmäna musikmedvetandet, Hela Huset Skakar är ett sådant band. Hittar du någon av deras skivor så passa på!

Men utöver någon låt har jag fortfarande inte hört det där pianot som jag fantiserade mej till att de hade i sättningen - undrar varifrån jag fick det?

1 kommentar:

  1. Hej!
    På HHS´första singel "Ingenting blir bättre av sig själv" och "Mammas städskåp" är det faktiskt piano med. Det trakteras av Christopher Bell, han var med i bandet 1974-1976, så din fantasi stämde faktiskt. Tack för en smickrande recension, hälsar Marke, sångare i HHS.

    SvaraRadera