onsdag 19 juni 2013

Roll on Bob

I morse bokade jag en speciell konsertbiljett. Det är den 72-årige Bob Dylan som kommer till Köpenhamn i oktober. Han spelar på med Dylanmått mätt lilla Falconer Salen och jag fick plats på rad två. Det är skillnad mot när jag sett honom på Scandinavium, Kinnarps Arena i Jönköping och Malmö Arena. Kanske är detta sista gången jag ser honom live?

Jag tillhör inte de som tycker Dylan är kass live, däremot är han minst sagt ojämn. Ibland är han aptråkig och ibland fantastisk, detta kan inträffa under samma konsert. Men jag tror förutsättningarna för en glimrande konsert är bättre på en liten arena. Dessutom var senaste skivan, förra årets Tempest, mycket bra och setlistorna under vårturnén i USA dominerades helt av material från de senaste tjugufem åren. Kanske har Dylan insett att det är vad han gör bäst?

Med tanke på hur bra skivorna han släppt sedan 1989 års Oh mercy och framåt är så är jag nöjd. Jag hör hellre en mörk blueslåt från någon av dessa skivor än en pliktskyldig "Blowin in the wind".

Sedan 1988 har den lille mannen från Minnesota åkt runt runt runt i främst Nordamerika och Europa för att kväll efter kväll spela för sin publik. På något sätt känner jag på mig att det i höst blir sista gången jag ser honom. Jag vet inte varför, men det är en känsla jag har. En oktoberkväll i Köpenhamn. Jag har plats på andra raden.  

"Shine your light, move it on, you burn so bright, roll on Bob.
"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar