måndag 10 juni 2013

Ljug för mig, ljug för mig! - Håkan Hellström i Slottskogen

Jenny Hellström var på konsert i Göteborg i helgen. 

Håkan Hellström på hemmaplan. Och inte bara på hemmaplan, utan i SLOTTSKOGEN, en solig lördag i juni. Det känns som om alla jag känner i den här stan är där, och jag vill möta upp alla och träffa alla och det går sådär, men alla som är här ikväll delar ändå någonting, oavsett var framför scenen på Slottskogsvallen vi står.

Håkan Hellström skriver om livet så som det är. Hans musik har varit med mig sedan jag var 14 år och jag har sett honom live flera gånger. Men det här var någonting mer än så.

Som göteborgare sedan tre år och nykär i livet och staden och alla magiska människor här, som också känner igen sig i Håkan Hellströms texter, blev denna upplevelse något av ett nirvanamoment. Speciellt under låtar som ”Nu kan du få mig så lätt”, ”Ramlar”, ”Kom igen Lena”, ”Man måste dö några gånger innan man kan leva” och ”Du är snart där”. Låtarna från nya skivan briljerar förstås också, och det känns som att hela publiken redan kan vartenda ord på nya skivan.



Marken skakar, alla sjunger med, folk gråter och hoppar och skriker och dansar. Han spelar i tre timmar och jag funderar efter cirka två och en halv: ”Vilka har han INTE spelat än?” Tomas Öberg från bob hund kommer in och briljerar (iklädd mask!) vilket är en kul och oväntad överraskning.

Mellansnacket är lite hackigt och slött precis som det alltid är, och som vanligt med Håkan Hellström blir denna virrighet en stor kontrast till de sylvassa låttexterna, som ikväll glänser lite extra.

”Du är snart där”, som konserten avslutas med, till fyrverkerier och tårar, ges verkligen rättvisa. Det ÄR en arenalåt som det ska skrikas med i av hjärta och smärta, och jag älskar att han låter den komma så, sist och till sin fulla rätt.

”För jag tror
när vi går genom tiden
att allt det bästa
inte hänt än
(Ljug för mig, ljug för mig)"


Och konserten sammanfattas ganska bra av att Håkan när han i slutet av samma låt sjunger: ”Håkan, du var bättre förr” och möts av högljudda protester från publiken.

Håkan, du var bäst ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar