onsdag 25 december 2013

Änglarna har landat

Idag händer det inte mycket här på Minnenas Motell.

Men glöm inte att sista chansen att delta i ettårstävlingen (vilka skivor syns på bilden ovan?) och därmed kunna vinna skivor från Beat Butchers och Attentat är idag, senast ikväll 23:59 vill jag ha era svar på mailen.

Och om du går ut hemhemma ikväll peppar du förslagsvis med Mattias Alkbergs "Helgen v 51".

I övrigt är det precis som i teven återvinning som gäller här på bloggen. Har du precis som mej tänkt läsa och slappa en del idag så läs gärna de tre navelskådande inläggen om Eldkvarn & eder bloggare från när året var ungt.

Jag anade att jag skulle gilla Eldkvarn. De hade ju ett bra track record med gott om meriter. De hade turnerat med Ebba Grön, deras basist hade producerat Ebbas sista skiva och i Ebba The Movie uppträder Thåström i nån sekvens i ett Eldkvarn-linne. Jag hade läst att KSMBs första större spelning var som förband till Eldkvarn. Jag hade förstått att Eldkvarn emanerade ur proggen, hade gjort en sidosväng via punk/new wave och sen landat i någon slags gubbrock. Redan då stod Ulf Lundell högt på min himmel. "Och visst hade väl Eldkvarns trummis spelat med Lundell?" tänkte jag.
(Eldkvarn & mej del ett: Sådana man borde kolla upp)

När Plura startade sin svarta blogg läste jag den med stort intresse, om än lite oregelbundet. Jag minns hur jag sitter hemma påsken 2007 och läser ikapp på bloggen. Samtidigt lyssnar jag på den kortare radioversionen av "Fulla för kärlekens skull" på deras Myspacesida. Veckan efter hör jag på nya skivan Svart blogg i sin helhet och jag slås på en tågresa mot Göteborg hur otroligt bra den är.
(Eldkvarn & mej del två: Barn på nytt igen i ett Konfettiregn)

Jag minns inte riktigt när det slog mej att Eldkvarn blivit riktigt inne igen och börjat locka även en ny yngre publik. Men helst plötsligt var det gott om folk i min egen och även betydligt yngre ålder på konserterna. Plötsligt fanns ett större intresse för Eldkvarn. Fler började nicka igenkännande när jag slog på Eldkvarnlåtar. Plura hade börjat laga mat och tolka andras låtar i teve.
( Eldkvarn & mej del tre: Skördetid)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar